Sökning: "gymnasiegemensamma ämnen"
Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden gymnasiegemensamma ämnen.
11. Jakten på entreprenörskap. En studie om begreppet entreprenörskap i LGY 11.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att kritiskt studera hur begreppet ’entreprenörskap’ används i Lgy 11. Detta anses framförallt intressant givet å ena sidan begreppets ekonomiska konnotationer, å andra sidan begreppets – väl i pedagogisk kontext - fostransambitioner. LÄS MER
12. Vad avkodningstest mäter, dess samband med gymnasiebetyg och hur andraspråkselever lyckas i avkodningstest
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Föreliggande studie är kvantitativ och resultatet bygger delvis på sekundärdata från av 256 gymnasielevers slutbetyg i 6 olika gymnasiegemensamma ämnen, samt resultatet av avkodningstestet Djur samma elever utförde först terminen på gymnasiet. Urvalet av elever är de som som fick stanine 1 – 3 på avkodningstestet Djur. LÄS MER
13. “Jag kör ingen infärgning alls.” – En intervjustudie om infärgningsdilemmat i ämnet Historia
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I denna interdisciplinära uppsats har syftet varit att undersöka hur historielärare vid skolor med yrkesinriktadeprogram ser på sin undervisning. Bakgrunden till detta var den rapport Skolinspektionen släppte år 014 somuppmärksammade den bristande kopplingen mellan yrkesämnena och de gymnasiegemensamma ämnena iundervisningen. LÄS MER
14. Hur VVS elevers uppdelning av ämnena påverkar deras motivation i engelska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på om en viss ”omotiverad” klass yrkeselever delade upp sina ämnen i olika kategorier och hur detta påverkade deras motivation, särskilt i engelska. Tidigare forskning antyder att yrkeselever ofta delar upp sina ämnen i ”praktiska”, eller yrkesämnen och ”teoretiska” eller gymnasiegemensamma (GG) ämnen och att de har sänkt motivation i de sistnämnda. LÄS MER
15. Överlämningsdokumentation som identitetsskapande eller ett arbetsverktyg för elevers lärande? : En studie av gymnasieskolans uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : I denna studie undersöktes på vilket sätt gymnasielärare får ta del av överlämningsdokumentation från grundskolan, hur de använder sig av den samt vilket slags information gymnasielärare önskar sig för att i sin undervisning kunna skapa villkor för alla elevers fortsatta utveckling och lärande. Som metod för datainsamling användes fokusgruppsintervjuer med två arbetslag på ett nationellt yrkesprogram. LÄS MER