Sökning: "gymnasiegemensamma ämnen"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden gymnasiegemensamma ämnen.

  1. 11. Jakten på entreprenörskap. En studie om begreppet entreprenörskap i LGY 11.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karl Petter Äng; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att kritiskt studera hur begreppet ’entreprenörskap’ används i Lgy 11. Detta anses framförallt intressant givet å ena sidan begreppets ekonomiska konnotationer, å andra sidan begreppets – väl i pedagogisk kontext - fostransambitioner. LÄS MER

  2. 12. Vad avkodningstest mäter, dess samband med gymnasiebetyg och hur andraspråkselever lyckas i avkodningstest

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marita Tornell; [2016]
    Nyckelord :secondary school grades; decoding tests; second language learners; quantitative; semantic fluency; reading skills; decoding; secondary school students; secondary schoo; correlation; gymnasiebetyg; avkodningstest; andraspråkselever; kvantitativ; semantiskt ordflöde; läsförmåga; ordavkodning; avkodning; gymnasielever; gymnasiet; korrelation;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är kvantitativ och resultatet bygger delvis på sekundärdata från av 256 gymnasielevers slutbetyg i 6 olika gymnasiegemensamma ämnen, samt resultatet av avkodningstestet Djur samma elever utförde först terminen på gymnasiet. Urvalet av elever är de som som fick stanine 1 – 3 på avkodningstestet Djur. LÄS MER

  3. 13. “Jag kör ingen infärgning alls.” – En intervjustudie om infärgningsdilemmat i ämnet Historia

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Karl Gustafsson; Mikael Eliasson; [2015]
    Nyckelord :Infärgning; yrkesinriktade skolor; ämnesövergripan;

    Sammanfattning : I denna interdisciplinära uppsats har syftet varit att undersöka hur historielärare vid skolor med yrkesinriktadeprogram ser på sin undervisning. Bakgrunden till detta var den rapport Skolinspektionen släppte år 014 somuppmärksammade den bristande kopplingen mellan yrkesämnena och de gymnasiegemensamma ämnena iundervisningen. LÄS MER

  4. 14. Hur VVS elevers uppdelning av ämnena påverkar deras motivation i engelska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alice Lind; [2015]
    Nyckelord :Engelska; Gymnasiegemensamma GG ; Kategorisering; Motivation; Praktiskt; Teoretiskt; Uppdelning; Yrkesgymnasium; Yrkesämnen;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att ta reda på om en viss ”omotiverad” klass yrkeselever delade upp sina ämnen i olika kategorier och hur detta påverkade deras motivation, särskilt i engelska. Tidigare forskning antyder att yrkeselever ofta delar upp sina ämnen i ”praktiska”, eller yrkesämnen och ”teoretiska” eller gymnasiegemensamma (GG) ämnen och att de har sänkt motivation i de sistnämnda. LÄS MER

  5. 15. Överlämningsdokumentation som identitetsskapande eller ett arbetsverktyg för elevers lärande? : En studie av gymnasieskolans uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jitka Gullstrand; Susanne Ornblad; [2015]
    Nyckelord :elevdokumentation; fokusgrupp; gymnasieskola; identitetsskapande; överlämningar;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes på vilket sätt gymnasielärare får ta del av överlämningsdokumentation från grundskolan, hur de använder sig av den samt vilket slags information gymnasielärare önskar sig för att i sin undervisning kunna skapa villkor för alla elevers fortsatta utveckling och lärande. Som metod för datainsamling användes fokusgruppsintervjuer med två arbetslag på ett nationellt yrkesprogram. LÄS MER