Sökning: "gymnasielever"

Visar resultat 1 - 5 av 156 uppsatser innehållade ordet gymnasielever.

  1. 1. Hur påverkar typen av motivation elevernas uppskattning till innehållet på idrottslektionen? : En kvantitativ studie om motivation och uppskattning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anton Persson; [2024]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; uppskattning;

    Sammanfattning : Få gymnasielever uppnår idag rekommendationerna om fysisk aktivitet och löper då risk att inte uppnå de positiva effekterna för hälsa och välbefinnande. Motivation är centralt för att förklara olika beteenden och med hjälp av självbestämmandeteorin kan beteenden förstås och förklaras. LÄS MER

  2. 2. Vad är det som lockar med snus? : En kvantitativ studie om gymnasieelevers användning och anledningar till att använda snus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Oscar Gransten; Anna Olsson; [2024]
    Nyckelord :Snus; Lärare; Gymnasiet; Elever;

    Sammanfattning : Background: The use of snus among Swedish youth has increased, posing a potential risk of long-term consequences in adulthood. Objective & Research Questions: The aim of the study is to analyze snus usage among high school students and identify influencing factors as well as reasons for quitting. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning sett ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Lundström; Jonas Parkman; [2023-07-05]
    Nyckelord :Formativ bedömning; Feedbackskymmande faktorer; Bedömningsrelaterad stress; Elevperspektiv; Bedömningsparadigmet;

    Sammanfattning : Det finns flertalet studier som visar att formativ bedömning är ett användbart verktyg för elevers lärande i skolan. Ett inte lika utforskat område är hur elever ser på och talar om den formativa bedömningen och hur verktyget används av olika lärare i olika klassrum och får en påverkan på elever. LÄS MER

  4. 4. Upplever gymnasieungdomar stress och hur hanterar de stressen? : En studie om stress och copingstrategier bland gymnasieungdomar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Petter Wanjura; Hampus Bergström; [2023]
    Nyckelord :Gymnasieskola; stress; stresshantering; coping; coping strategier; ungdomar.;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien var att undersöka om elever i årskurs 1–3 på gymnasiet upplever stress, vilka copingstrategier de använder sig av för att hantera/förebygga stress samt om det fanns skillnader mellan män och kvinnor i upplevd stress och val av copingstrategier. Metoden som användes var av kvantitativ ansats. LÄS MER

  5. 5. Lästvång framför läslust – vägen framåt? : En kvalitativ empirisk studie om mängden skönlitterär läsning i relation till elevernas läsförmåga i svenskämnet på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Lina Lundberg; Sofi Regnander; [2023]
    Nyckelord :svenskämnet; gymnasieelever; läsning; skönlitteratur; läsförmåga; läsmängd; lästvång; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna empiriska studie är att undersöka hur 21 verksamma svensklärare på gymnasiet ser på relationen mellan mängden skönlitterär läsning och utveckling av läsförmågan hos gymnasielever. Mot bakgrund av larm om att unga läser allt mindre samtidigt som läs- och kunskapsresultat i svensk skola sjunker har verksamma svensklärare tillfrågats för att nå syftet. LÄS MER