Sökning: "gymnasiesärskolan idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden gymnasiesärskolan idrott och hälsa.

  1. 1. Idrott och hälsa – ”i det lilla och i det stora” Rektorers uppfattning om möjligheter till fysisk aktivitet på gymnasiesärskolans individuella program

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Sarah Prosell; Maria Yderstedt Rödholm; [2020-06-23]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; idrott och hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskola; ekologisk systemteori; frirum; tematisk analys;

    Sammanfattning : Forskning har visat att fysisk aktivitet minskar i tonåren speciellt för ungdomar med intellektuella funktionsnedsättningar. Detta är ett aktuellt ämne som diskuteras flitigt i samhället just nu. LÄS MER

  2. 2. Elevers berättelser om upplevelser av delaktighet : En intervjustudie på gymnasiesärskolans nationella program om elevers upplevelser av delaktighet i idrott och hälsa och fysiska aktiviteter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Henrik Holmström; [2020]
    Nyckelord :participation; intellectual disability; physical education; education for special needs; delaktighet; idrott och hälsa; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskola;

    Sammanfattning : One of the important tasks of the school is to provide students with the conditions to participate. Young people with intellectual disability have less favorable conditions for participation in physical activities than other peers. Physical activities can contribute to increased health and quality of life for these young people. LÄS MER

  3. 3. Elevers upplevelser av idrott och hälsa i gymnasiesärskolan : En intervjustudie med åtta gymnasiesärskoleelever

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Joel Lang; Rickard Törnqvist; [2019]
    Nyckelord :Gymnasiesärskoleelever; elevperspektiv; uppfattningar;

    Sammanfattning : I Sverige finns forskning som ofta utgår från gymnasieelever och deras upplevelser i ämnet idrott och hälsa. Till skillnad från dessa utgår denna studie utifrån gymnasiesärskoleelevers perspektiv. Syftet med denna studie är att öka förståelsen för hur elever i gymnasiesärskolan upplever ämnet idrott och hälsa. LÄS MER

  4. 4. Idrottslärares arbete med hälsa i ämnet idrott och hälsa : En kvalitativ studie om hälsoundervisningen på en gymnasiesärskola

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Anna Lidholm; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka lärarnas arbete med hälsa i skolämnet idrott och hälsa på en gymnasiesärskola. För att uppnå studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: På vilka sätt arbetar lärare med hälsa inom ramen för ämnet idrott och hälsa på en gymnasiesärskola? Vilka perspektiv på hälsa framkommer?   Metod: Metoden som använts är en kvalitativ intervjumetod där sju lärare från en gymnasiesärskola i Stockholm intervjuats. LÄS MER

  5. 5. I rörelse : En komparativ studie av nivå och mängd fysisk aktivitet hos elever på gymnasiesärskolan jämfört med gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Igor Engström; Martin Segerlund; [2017]
    Nyckelord :Physical activity; MVPA; physical education; mental retardation; heart rate; pedometer; Gymnasiesärskola; fysisk aktivitet; idrott och hälsa; utvecklingsstörning; MVPA; pulsmätare; stegräknare;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka och jämföra mängden och nivån på fysisk aktivitet under skoldagen, där även lektioner i idrott och hälsa ingår, hos elever på gymnasie- och gymnasiesärskolan. Metod: Målgruppen utgjordes av en klass från gymnasiesärskolan bestående av sex elever och45 elever från fyra klasser från årskurs 1–3 i gymnasieskolan. LÄS MER