Sökning: "gymnasieskola dator"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden gymnasieskola dator.

  1. 1. Gymnasieelevers förändrade läsvanor : En fenomenografisk studie av lärares upplevelser av elevers förändrade läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Rickard Trombati; [2022]
    Nyckelord :skönlitteratur; GY11; svenskämnet; läsning; läsvanor; litteraturundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i svenska upplever gymnasieeleversförändrade läsvanor gällande läsning av skönlitteratur i skolan och på fritiden. Studien utgårpåverkansfaktorerna den tekniska utvecklingen, läroplan- och betygsreform samt lärarenslärarutbildning. LÄS MER

  2. 2. Digitalt skrivande: En möjlighet eller ett hinder i dagens klassrum?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Alexandra Jevring; [2020]
    Nyckelord :Digital writing; cognitive overload; working memory; attention; Digitalt skrivande; kognitivbelastning; arbetsminne; uppmärksamhet;

    Sammanfattning : Den ökande digitaliseringen i matematikklassrum på gymnasiet ställer allt högre krav på eleverna. Enligt de senaste bestämmelserna ska nationella prov inom några få år genomföras digitalt. Detta innebär att eleverna kommer att behöva skriva in sina lösningar på datorer. Detta arbete är uppdelat i två delar. LÄS MER

  3. 3. Skriva för hand eller på dator? : En jämförande studie mellan analoga och digitala verktyg som hjälpmedel vid ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Karlsson; Ida Jönsson; [2017]
    Nyckelord :Ordinlärning; inlärningsverktyg; handskrivning; maskinskrivning; IT i skolan;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att jämföra ordinlärning som sker med digitala verktyg (digital ordbok och maskinskrivning) och ordinlärning som sker med analoga verktyg (tryckt ordbok och handskrivning). Studiens fokus och relevans är IT inom skolan snarare än ordinlärning som sådan. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelser och tankar kring IKT, matematikundervisning och specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Eva Nilsek; [2016]
    Nyckelord :IKT; gymnasieelever; matematikundervisning; semistrukturerade intervjuer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : I egenskap av speciallärare i matematik är det betydelsefullt att veta hur elever upplever IKT, matematikinlärning och specialpedagogiskt stöd i skolan. Det är dessutom angeläget att öka kunskapen om vilken effekt IKT kan ha på matematikinlärningen. LÄS MER

  5. 5. Nationella läsförståelseprov – på papper eller på skärm? : En studie av elevresultat på digitala läsförståelseprov gentemot pappersbaserade prov

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Emelie Magnusson; [2016]
    Nyckelord :reading comprehension; digital tests; national standardized tests; läsförståelse; digitala prov; nationella prov;

    Sammanfattning : Due to the upcoming digitalization of the Swedish schools standardized national tests, the aim of this study is to compare the results of a reading comprehension test on paper versus on computer screen and to examine whether the results differ between boys and girls and between swedish and swedish as a second lanuague students, or not. Previous studies show inconclusive results, some show that students get higher results when taking a test on paper then on computer screen, some show that the results don’t differ between the two medias. LÄS MER