Sökning: "gymnasieskola lärarutbildningen"

Visar resultat 1 - 5 av 174 uppsatser innehållade orden gymnasieskola lärarutbildningen.

  1. 1. MED KUNSKAPEN I HÄNDERNA : En intervjustudie om digitala och analoga arbetssätt i samverkan inom bild på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Therése Granholm; [2024]
    Nyckelord :Bild; digitalisering; digitala arbetssätt; digital teknik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har varit en del av bildundervisningen inom grund- och gymnasieskolan sedan läroplanerna reviderades 2011. Den digitala tekniken är under ständig utveckling och har inneburit ett stort ansvar för lärare vad gäller undervisning och fortbildning. LÄS MER

  2. 2. Historielärares Historia : En undersökning om Umeås Historielärarutbildning

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Moa Myrlund Nordell; [2023]
    Nyckelord :Teachers’ history; history teacher; subject of history; Swedish high school; high school curriculum; history at Umeå university; teachers’ training education Umeå; teacher training education; Umeå university; Umeå; Historielärares historia; Historielärare; Historieämnet; svensk gymnasieskola; läroplanen för gymnasieskola; Umeå universitets historia; lärarutbildningen Umeå; lärarutbildning; Umeå universitet; Umeå;

    Sammanfattning : The point of this study is to understand how Umeå university’s curriculum for the subject of history evolved in the time period 1970 to 2015. Therefore, this study will analyze Umeå university’s curriculum for the course History AB 1, that is included in the history teacher training education. LÄS MER

  3. 3. Portfoliometodik i tanke och praktik : – En studie av ämneslärares och gymnasieelevers erfarenheter av portfolioarbete på en gymnasieskola med estetisk profil.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Bernhard Sandqvist; Johanna Lindgren Örn; [2023]
    Nyckelord :Portfoliometodik; processorientering; målstyrning; gymnasieskola; bildämnet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka förståelsen för ämneslärares och gymnasieelevers erfarenheter av portfolioarbete i bild- och designämnen på en gymnasieskola med estetisk profil. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomfördes med bildlärare och elever på en gymnasieskola med estetisk profil. LÄS MER

  4. 4. Det kreativa skrivandets eventuella återkomst : En kvalitativ intervjustudie om tio svensklärares syn på kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Frida Källström; Julia Götlund Farag; [2023]
    Nyckelord :kreativt skrivande; skrivundervisning; svenskämnet; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande kvalitativa studie är att undersöka svensklärares syn på kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne mot bakgrund av att det ligger som förslag att implementeras i ämnesplanen i samband med ämnesbetygsreformen 2025. Frågeställningarna ämnar undersöka tio lärares attityder till kreativt skrivande i gymnasieskolans svenskämne samt vad de anser om att eventuellt införa kreativt skrivande i kommande ämnesplan för svenskämnet. LÄS MER

  5. 5. Svenska som skolämne : en kvalitativ studie om svensklärarstudenters beskrivna föreställningar, uppfattningar och erfarenheter av skolämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Oscar Vikingsson; [2022]
    Nyckelord :skolämnet svenska; svensklärarstudenter; svenskämnet; skrivdiskurser; ämnesparadigm;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla förståelse för och kritiskt granska svensklärarstudenters beskrivna föreställningar, uppfattningar och erfarenheter av skolämnet svenska. Dessa svensklärarstudenter befann sig i slutet av lärarutbildningen. LÄS MER