Sökning: "gymnasieskolan barn och fritidsprogrammet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden gymnasieskolan barn och fritidsprogrammet.

  1. 1. Lärares upplevelser av mentorskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Kerstin Lindström; [2011]
    Nyckelord :mentor; mentorskap; gymnasieskolan; barn- och fritidsprogrammet;

    Sammanfattning : Examensarbetet för mina studier till yrkeslärare vid Linneuniversitetet beskriver hur lärare upplever sitt mentorskap i sin skolvardag. Jag har genomfört en enkätundersökning bland mentorer på barn- och fritidsprogrammet i regionen Gymnasium Skaraborg. LÄS MER

  2. 2. "Det är de modiga eleverna som söker" : Några lärares erfarenheter och tankar om lärlingsutbildning på Barn- och fritidsprogrammet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEK; Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Susann Jonson; Elisabeth Olsson; [2010]
    Nyckelord :teachers; experiences; apprentice education; responsibility; maturity; lärare; erfarenheter; lärlingsutbildning; ansvar; mognad;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. ”…men jag typ pallade inte med en massa ungar…” : Fem livsberättelser kring avhopp från gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Thomas Johansson; Caisa Haraldsson; [2010]
    Nyckelord :gymnasieskolan; avhopp; studieavbrott; narrativ metod; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom fem livsberättelser tolka och förstå problematiken kring studieavbrott på fordonsprogrammet och barn- och fritidsprogrammet. Dessa gymnasieutbildningar är överrepresenterade i den statistik som visar avhopp i den undersökta kommunen. LÄS MER

  4. 4. Mot målen på Barn- och fritidsprogrammet : En studie om hur lärarer ser på och arbetar med förankring av mål och betygskriterier hos eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Humanvetenskapliga institutionen

    Författare :Susanne Unger; [2009]
    Nyckelord :gymnasieskolan; gymnasiet; Barn- och fritidsprogrammet; Bf-programmet; mål och betygskriterier; betygssystem; betyg; mål- och kunskaprelaterat; målförankring; kursplan;

    Sammanfattning : Det mål- och kunskapsrelaterade betygssystemet ger eleven rätt till information om kursmål och krav för varje betygsnivå, varför nationella mål och betygskriterier ska brytas ner lokalt och tydliggöras. Syftet med undersökningen är att söka kunskap om hur karaktärsämneslärare på Barn och fritidsprogrammet resonerar kring de faktorer som påverkar relationen mellan förankring av kursplanen och elevens lärande samt hur förutsättningar och metoder för förankringsarbetet ser ut. LÄS MER

  5. 5. Elevinflytande på Barn- och Fritidsprogrammet sett ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jörgen Gustavsson; [2008]
    Nyckelord :Barn- och fritidsprogrammet; elevinflytande;

    Sammanfattning : Enligt de styrdokument som finns skall elever på gymnasieskolan ha inflytande över sitt eget lärande. De skall även ha inflytande över de olika lärandesituationer som finns. Jag har valt att ta reda på hur elevinflytande är ur ett lärarperspektiv. LÄS MER