Sökning: "gymnasieskolans historia"
Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden gymnasieskolans historia.
1. Den bortprioriterade historien
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra hur historia inkluderas i den svenska gymnasieskolans matematikundervisning. Ytterligare ett mål med studien är att inspirera lärare till en mer meningsfull matematikhistorisk inkludering. LÄS MER
2. Det gränslösa Europa : En studie om aktivt medborgarskap i läromedel om Europeiska Unionen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utveckla kunskaper om vilka idéer om det europeiska medborgarskapet som förmedlas i undervisning om Europeiska unionen. Detta görs genom att studera svenska läroböcker för gymnasieskolans samhällskunskapsundervisning. LÄS MER
3. Politisk inverkan och historieämnets skildringar från 1970–1994
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur politiska dokument, betänkanden samt utlåtanden har påverkat läroplanen för gymnasieskolan från 1970–1994 och förändringen av historieämnet på gymnasieskolan från 1970–1994. Båda frågeställningar är förknippade med varandra för att komma till ett konkret resultat. LÄS MER
4. Matematikens historia i matematikundervisningen : en intervjustudie om lärares uppfattningar av matematikhistoria
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Matematikens historia är ett ämne som ingår i läroplanen för matematik men som sällan fårnågot större utrymme i undervisningen. Hur kommer det sig? Syftet med studien var attundersöka möjligheterna att tillämpa historia i gymnasieskolans matematik genom attundersöka gymnasielärares uppfattningar av matematikens historia. LÄS MER
5. En borttappad historia : Historielärares förhållningssätt till mellanösterns samtidshistoria i gymnasieskolans kurs historia 1B.
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : The overall aim of the study presented in this report was to find out how history teachers relate to non-European contemporary history within the framework of the course History 1b in Swedish upper secondary school. For the sake of specificity, three conflicts in the Middle East were used as a basis: the Israeli-Palestinian conflict (1947-), the war in Afghanistan (2001-2021) and the Syrian civil war (2011-). LÄS MER