Sökning: "gymnasiet som marknad"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden gymnasiet som marknad.

  1. 1. Plötsligt händer det… eller? : En multimodal analys av Svenska Spels Tv-sända reklam för Triss.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Adrian Carlzon; [2018]
    Nyckelord :Reklam; semiotik; multimodalitet; pedagogik; multimodalpedagogik; språkvetenskap; kommunikation;

    Sammanfattning : Idag är reklam en självklar del i samhället som ofta har syftet att locka till konsumtion för den marknadsförda varan och i takt med att tekniken har gått framåt har reklam kunnat visa sig i större utbredning. Nyligen har även en ny sorts marknad visat sig tydligt inom marknadsföring, nämligen spelreklam. LÄS MER

  2. 2. Samhällskunskapare : Kön, etnicitet, demokrati och marknad i läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Roger Syrén; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker två läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet utifrån en teoretisk ansats utarbetad efter tidigare forskning av Magnus Dahlstedt och Maria Olson. Läroböckerna är från år 1991 respektive 2011. Läroböckerna undersöks och jämförs utifrån kategorierna kön, etnicitet, demokrati och marknad. LÄS MER

  3. 3. Internationella topoi i etern : En utbildningssociologisk studie av tankefigurer på webbplatser hos Stockholms gymnasieskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josef Dahlberg; [2014]
    Nyckelord :Doxologi; internationalisering; globalisering; gymnasiet; webbplats;

    Sammanfattning : Med bakgrund i de skolreformer som genomfördes i Sverige under 90-talet och i studier av differentiering inom gymnasieskolan behandlar den här uppsatsen skillnader i hur gymnasieskolor ger uttryck för ”det internationella”, ett samlingsuttryck för en mängd internationella och global strömningar. Inspiration tas från Bourdieus sociologi. LÄS MER