Sökning: "gymnasieval genus"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden gymnasieval genus.

  1. 1. Gymnasieprogram till följd av samhällsklass? : En jämförande kvalitativ studie om hur social klass och genusproblematik legitimerar individers olika val

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Olsson; Nathalie Raita; [2023]
    Nyckelord :social klass; genus; gymnasieval;

    Sammanfattning : Detta är en jämförande studie vilken undersöker hur social klass och kön tas i uttryck i elevers val av gymnasieprogram och hur dessa skiljer sig mellan två valda samhällsklasser. De valda samhällsklasserna är arbetarklass och övre medelklass och syftet med studien är att se hur valet speglas av individers klassbakgrund och kön samt hur det tas i uttryck i respektive grupp. LÄS MER

  2. 2. Könsstereotypiska val på grundskolenivå : En studie baserad på intervjuer med elever i årskurs nio angående deras gymnasieval

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Damijana Dacic; Marina Simic; [2022]
    Nyckelord :önsstereotyper; grundskoleelever; gymnasieval; könssegregering; utbildning;

    Sammanfattning : Följande arbete ämnar att problematisera och undersöka könsstereotypiska val på grundskolenivå. Uppsatsens syfte är att undersöka hur det kommer sig att högstadieelever har benägenhet att göra könsbegränsade gymnasieval och till vår hjälp kommer vi utgå ifrån följande frågeställning: Vilka faktorer i relation till kön påverkar elever att välja gymnasieprogram? Denna uppsats baseras på tre teoretiska koncept, den första Careership skriven av Phil Hodkinson och Andrew C. LÄS MER

  3. 3. Genus i vägledning : En kvalitativ undersökning om studie- och yrkesvägledarens genusmedvetna arbete inför gymnasievalet på kommunal grundskola i glesbygdskommun

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Wiklund; Mathilda Olsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gymnasieprogrammen är uppdelade efter kön och könsnormer är djupt rotad hos eleverna redan från tidig ålder. Studie- och yrkesvägledarens roll i vägledningssamtalen med elever inför gymnasievalet är därmed viktigt för att eleverna ska få en förståelse om, bli medveten av och påläst kring sitt gymnasieval. LÄS MER

  4. 4. Var är flickorna i elbranschen?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Björnestedt; Malin Barta; [2020]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; El- och energiprogrammet; Genus; Könssegregation; Påverkningsfaktorer;

    Sammanfattning : Vi har med vårt examensarbete haft som avsikt att utifrån könsfördelningen på el- ochenergiprogrammet undersöka vilka påverkningsfaktorer det är som har bidragit till ett icke-sökande bland flickorna till el- och energibranschen. Vi ville få kunskap om hur eleveranser att studie- och yrkesvägledare kan motarbeta mansdominansen på el- ochenergiprogrammet. LÄS MER

  5. 5. Att välja en plats bland hermelinerna : En kvalitativ studie av tjejer som gör normbrytande gymnasieval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lotta Jansson; Johanna Melin; [2020]
    Nyckelord :El-och energiprogrammet; genus; gymnasieval; SCCT; Careership; karriärvägledning; studie-och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Med denna studie vill vi med stöd av fokusgruppsintervjuer undersöka vad som har varit av betydelse för unga tjejer som gör gymnasieval inriktat mot mansdominerad bransch. Studiens forskningsfrågor lyder: Vilka orsaker finns och har varit av betydelse i tjejernas val av gymnasieprogram? Vilka uppfattningar om valet som normbrytande kan utrönas hos de tjejer som går El- och energiprogrammet? Hur kan karriärvägledningen utvecklas för att vidga elevernas perspektiv och förbättra förutsättningar för normbrytande karriärval? Intervjuerna genomfördes med två grupper av tjejer som går El- och energiprogrammet på gymnasiet. LÄS MER