Sökning: "gymnasieval kön"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden gymnasieval kön.

  1. 1. Gymnasieprogram till följd av samhällsklass? : En jämförande kvalitativ studie om hur social klass och genusproblematik legitimerar individers olika val

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Olsson; Nathalie Raita; [2023]
    Nyckelord :social klass; genus; gymnasieval;

    Sammanfattning : Detta är en jämförande studie vilken undersöker hur social klass och kön tas i uttryck i elevers val av gymnasieprogram och hur dessa skiljer sig mellan två valda samhällsklasser. De valda samhällsklasserna är arbetarklass och övre medelklass och syftet med studien är att se hur valet speglas av individers klassbakgrund och kön samt hur det tas i uttryck i respektive grupp. LÄS MER

  2. 2. Könsstereotypiska val på grundskolenivå : En studie baserad på intervjuer med elever i årskurs nio angående deras gymnasieval

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Damijana Dacic; Marina Simic; [2022]
    Nyckelord :önsstereotyper; grundskoleelever; gymnasieval; könssegregering; utbildning;

    Sammanfattning : Följande arbete ämnar att problematisera och undersöka könsstereotypiska val på grundskolenivå. Uppsatsens syfte är att undersöka hur det kommer sig att högstadieelever har benägenhet att göra könsbegränsade gymnasieval och till vår hjälp kommer vi utgå ifrån följande frågeställning: Vilka faktorer i relation till kön påverkar elever att välja gymnasieprogram? Denna uppsats baseras på tre teoretiska koncept, den första Careership skriven av Phil Hodkinson och Andrew C. LÄS MER

  3. 3. Genus i vägledning : En kvalitativ undersökning om studie- och yrkesvägledarens genusmedvetna arbete inför gymnasievalet på kommunal grundskola i glesbygdskommun

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Wiklund; Mathilda Olsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gymnasieprogrammen är uppdelade efter kön och könsnormer är djupt rotad hos eleverna redan från tidig ålder. Studie- och yrkesvägledarens roll i vägledningssamtalen med elever inför gymnasievalet är därmed viktigt för att eleverna ska få en förståelse om, bli medveten av och påläst kring sitt gymnasieval. LÄS MER

  4. 4. -Var är tjejerna? : En studie om vad skolan kan påverka för att få tjejer att välja elektrikerinriktingen på el- och energiprogrammet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peter Ekroos; [2019]
    Nyckelord :Elektriker; El- och energiprogrammet; Kön; Gymnasieval; Genus;

    Sammanfattning : Var är tjejerna? : En kvantitativ studie om vad skolan kan påverka för att få tjejer att välja elektrikerinriktingen på el- och energiprogrammet 2019. Självständigt arbete på grundnivå (yrkesexamen) I denna studie har jag undersökt vad skolan kan göra för att rekrytera fler tjejer till el- och energiprogrammets elektrikerinriktning samt hur nöjda de kvinnliga elektrikerna är med sitt yrkesval. LÄS MER

  5. 5. En studie om att bli respektabel man- Klass, kön och status i yrkesprogram

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Nilsson; Emmelie Sköld; [2018]
    Nyckelord :maskulinitet; normbrytandegymnasieval; migration; intersektionalitet; respektabel;

    Sammanfattning : Den könssegregerade arbetsmarknaden och de könssegregerade gymnasieutbildningarna kan hänga ihop. En grupp unga män har fått berätta om sina val till kvinnodominerade gymnasieutbildningar samt hur de uttrycker maskulinitet i förhållande till det. LÄS MER