Sökning: "gymnasium musik"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden gymnasium musik.

  1. 1. Att göra en enhet av olika rytmer : Hur elever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmik i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Wennström; [2024]
    Nyckelord :Polyrhythm; pulse; music ensemble training; upper secondary school; binary subdivision.; Polyrytmik; puls; ensemblespel; gymnasium; binär underdelning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur gymnasieelever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmiska övningar i ensemble samt eventuella samband mellan polyrytmiska övningar och pulskänsla. Syftet är att få mer kunskap om gymnasieelevers uppfattningar om polyrytmik. LÄS MER

  2. 2. Ensemble som tillval : Samtal om ensemblespel med gymnasieelever som läser musik som tillval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Hans Karlsson; Hanna Lönnroos; [2023]
    Nyckelord :ensembles; ensemble playing; ensemble teaching; high school; special variant; optional; group dynamics; groups; ensembler; ensemblespel; ensembleundervisning; gymnasium; särskild variant; tillval; gruppdynamik; grupper;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete fokuserar på att utforska hur gymnasieelever som läser ett nationellt program med musik som tillval uppfattar ensemblespel. Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om hur dessa elever ser på och upplever ensemblespel. LÄS MER

  3. 3. Basen i kontrabasundervisningen : Hur talar kontrabaslärare i jazz- och improvisationsutbildningar om undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Martin Höper; [2023]
    Nyckelord :enskild undervisning; musikundervisning; jazz; kontrabas; musikdidaktik; improvisation;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur kontrabaslärare inom jazz- och improvisationsutbildningar talar om enskild undervisning på kontrabas, hur den traditionella metodiken för att lära sig att spela kontrabas inom den klassiska västerländska konstmusiken används i deras undervisning och vilka faktorer som påverkar deras val av undervisningsinnehåll. För att urskilja diskurser och faktorer i dessa olika lärares utsagor har enskilda kvalitativa intervjuer med fyra framstående lärare i jazzkontrabas på högskolor, folkhögskola och gymnasium genomförts och analyserats med hjälp av diskursteori. LÄS MER

  4. 4. ”Hjälp! Min elev headbangar till musik om blodbad och kyrkobränder” : En kvalitativ intervjustudie om hur musiklärare på kulturskola och gymnasium förhåller sig till samt hanterar metaltexter i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Eskil Hansson; [2023]
    Nyckelord :Music teachers; education; metal; value basis; music text; problem.; Musiklärare; undervisning; metal; värdegrund; musiktext; problem.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur musiklärare på kulturskola och gymna- sium förhåller sig till att undervisa i metal- och hårdrocksgenren utifrån dess textuella innehåll. Studien grundar sig på det hermeneutiska perspektivet och en interpretativistisk kunskapssyn. LÄS MER

  5. 5. Röstproblem hos den unga sångerskan : Biologiska och rösttekniska faktorer som påverkar rösthälsan negativt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gabrielle Aaron Johansson; [2023]
    Nyckelord :Vocal health; singing voice; voice disorders; adolescent voices; young voices; female voice; Röstproblem; rösthälsa; musikpedagogik; tonårsrösten;

    Sammanfattning : Efter min praktik år 2021 på det gymnasium jag själv studerade vid väcktes det intresse för rösthälsa jag alltid haft, men inte fördjupat mig i. Under praktikperioden träffade jag på ett flertal tjejer med mer eller mindre allvarliga röstproblem och det berörde mig att det fortfarande såg ut så, då jag under gymnasietiden också hade klasskompisar med röstproblem som förhindrade dem att delta i undervisningen. LÄS MER