Sökning: "hälsa och livsstil elever"
Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden hälsa och livsstil elever.
1. Skolidrott - deltagande och ombyte : En kvantitativ studie om elever i årskurs 9 utifrån ett sociokulturellt perspektiv
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Introduktion Idrottsundervisningen i skolan är en viktig komponent i elevernas utbildning och välbefinnande. För en del elever är idrottsundervisningen den enda tillgången till regelbunden fysisk aktivitet, ämnet har således en avgörande betydelse för många elevers välmående och hälsa. LÄS MER
2. Elevers upplevelser av hur hälsoperspektiv kopplat till MAT tas upp i hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) är ett viktigt skolämne som syftar till att ge elever nödvändiga verktyg för att bli medvetna konsumenter. Livsmedelsverkets nya kostråd innebär att äta mer mat från växtriket och mindre från djurriket, att äta lagom mycket och att röra på sig. LÄS MER
3. Som att gå på äggskal : Skolsköterskans arbete med övervikt och fetma
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av övervikt och fetma hos barn och unga är hög och fortsätter att öka. Övervikt eller fetma kan ge negativa konsekvenser på både fysisk och psykisk hälsa. Tidig upptäckt är viktig för att förebygga sjukdom och främja hälsa. LÄS MER
4. Skolsköterskans förebyggande omvårdnad vid övervikt och fetma hos barn : En integrativ litteraturstudie
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Introduktion: Övervikt och fetma hos barn är ett växande globalt folkhälsoproblem för barns nuvarande hälsa och framtida hälsotillstånd. Elever har enligt skollagen i den svenska skolan rätt till ett antal hälsobesök under sin skolgång. LÄS MER
5. ... lite muskler ska det vara : en intervjustudie om hälsoundervisningen i skolan ur ett elevperspektiv
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka gymnasieelevers erfarenheter av hälsaundervisningen inom ämnet idrott och hälsa, samt undersöka hur gymnasieelevers kunskaper inom hälsa kan överföras till deras livsstil och användas utanför skolkontext. Kunskapen om elevernas upplevelse kan ge en ökad förståelse för hur hälsaundervisningen i skolan fungerar och eventuellt behöver justeras. LÄS MER