Sökning: "hälsa ur ett sociokulturellt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden hälsa ur ett sociokulturellt perspektiv.

  1. 1. Hybridarbete javisst, men blir det inte lite trist? : En kvalitativ studie om informellt lärande och hälsa ur ett medarbetarperspektiv inom en kommunal verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Lärk; Ebba Nilsson; Sara Södergren; [2023]
    Nyckelord :Hybridarbete; Hälsa; Informellt lärande; KASAM; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Till följd av covid-19 pandemin har det växt fram ett nytt arbetssätt som kombinerar kontors- och distansarbete vilket benämns som hybridarbete. Det är ett flexibelt arbetssätt som har många fördelar och tycks därför vara uppskattat av många, men kan samtidigt innebära en del utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Erfarenheter av överbelastningsskador hos elever om går nationell idrottsutbildning: ur ett sociokulturellt och psyko-socialt perspektiv : En kvalitativ tudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Emma Gustafsson; Moa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Risk factors; overuse injury; NIU-students; psychology; teamsport; Riskfaktorer; överbelastningsskada; NIU-elever; psykologi; lagidrott;

    Sammanfattning : Svårigheter att hantera fysiska och psykiska krav som st.lls p. en idrottare som deltar i tävlingsidrott kan medföra skaderisker. Tidigare studier har påvisat flertalet riskfaktorer till överbelastningsskador så som tidigare stressorer, personlighet, psyko-fysiologiska, sociokulturella samt psyko-sociala faktorer. LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av läsande förebilder i skolan : -en fenomenografisk studie i F–3 ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Nilsson; [2023]
    Nyckelord :lärare; läsande förebild; läsfrämjande metoder; läsintresse; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra lärarens roll som en läsande förebild och hur detta påverkar läsintresset hos elever i årskurs F–3. Studien ämnar vidare till att bidra med kunskap om metoder och strategier lärare anser är läsfrämjande. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av kollegiala relationer i förskolan : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Joanna Feurst; Felicia Nelinder; Evelina Saarinen; [2022]
    Nyckelord :collegial learning; preschool teachers; SOC; social health; social support; sociocultural perspective; work teams; arbetslag; förskollärare; KASAM; kollegialt lärande; social hälsa; socialt stöd; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Ständiga samhällsförändringar berör förskolans arena i form av förändringar i arbetssätt, läroplan samt ökade kvalitetskrav. Samtidigt är aspekten kring huruvida dessa omställningar påverkar förskollärarnas tillgång till resurser, social gemenskap och kollegialt lärande tämligen outforskad. LÄS MER

  5. 5. "Jag bedömer vad jag ser" : En kvalitativ studie om idrottslärares syn på bedömning och lärande i förhållande till elevers klädval

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Caroline Ahlqvist; Elin Jacobsson; [2022]
    Nyckelord :Betygsättning; hygien; bedömning; rörelseförmåga; roller; sociokulturellt perspektiv; identitet; idrott och hälsa; allsidig rörelseförmåga;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att undersöka idrottslärares upplevda förmåga att bedöma elevers allsidiga rörelseförmåga i förhållande till deras klädval. Frågeställningarna var enligt följande: Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka deltagandet på lektionerna?; Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka lärandet? samt Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka bedömningen av allsidig rörelseförmåga?    Metod  Metoden som användes var en kvalitativ undersökningsmetod genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma högstadielärare spridda i Stockholmsområdet. LÄS MER