Sökning: "hälsoargument"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet hälsoargument.
1. De omtyckta och kritiserade kosttillskotten : En kvantitativ studie om attityder till och den självrapporterade användningen av kosttillskott
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Att äta hälsosamt är ett hett ämne i media och evidensbaserade hälsoargument visas ofta i marknadsföring som kan upplevas som svåra att förstå, vilket kan leda till förvirring hos konsumenten. Användare av kosttillskott betalar stora pengar med en förväntan att förbättra sin hälsa men trots detta så finns det få studier om sådana effekter. LÄS MER
2. Att sälja hälsa : Hälsoanspråk i Mjölkpropagandans reklamkampanj 1920-1970
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att belysa förändringar i hur hälsoanspråk använts och utformats i kommersiellt syfte under 1900-talet. Förändringarna synliggörs genom att analysera problem, mål och medel i Mjölkpropagandans tidskrift utifrån teorin om styrningsrationalitet. LÄS MER
3. Hälsa i arbetslivet : En intervjustudie om den hälsosamma styrningen på en arbetsplats
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Den här studiens syfte är att utifrån ett maktteoretiskt perspektiv undersöka hur chefer inom en organisation arbetar för att främja anställdas hälsa. Detta är framför allt intressant med tanke på de nya förutsättningar som syns i arbetslivet där produktiviteten i allt högre grad tycks stå i centrum. LÄS MER
4. Tre argument mot doping : Ett neddyk i dopingdebatten
L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : I denna uppsats ska jag titta på tre argument mot doping. Syftet med detta är att undersöka dels om de är hållbara och dels om de kan rättfärdiga nuvarande dopingförbud. Argumenten mot doping kan delas in i åtminstone tre kategorier. Jag kommer att undersöka ett argument från vardera kategori. LÄS MER
5. Krav på KRAV : En attitydundersökning gjord på företagsekonomistudenter vid Uppsala Universitet
Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Aldrig förr har den svenska konsumenten varit så hälso- och miljömedveten. Ett resultat av detta är att fler mervärdesmärkningar har dykt upp på våra butikshyllor. En av de mest kända mervärdesmärkningarna inom ekologiskt producerade varor är i dagsläget KRAV-märkningen. LÄS MER