Sökning: "hälsofrämjande design"
Visar resultat 16 - 20 av 276 uppsatser innehållade orden hälsofrämjande design.
16. Främja närvaro : specialpedagogens betydelse och roll inom skolsystemet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Fogelklou, Charlotte och Olausson, Kim (2023). Främja närvaro – Specialpedagogens betydelse och roll inom skolsystemet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90hp. LÄS MER
17. Kvinnors upplevelser av livskvalitet efter att ha överlevt bröstcancer : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor och patientgruppen bröstcanceröverlevare blir allt större till följd av moderna forskningsframsteg. Då fler kvinnor får chansen att leva ett långt liv efter sin diagnos har livskvalitet blivit ett centralt begrepp och en bibehållen livskvalitet har blivit ett viktigt mål. LÄS MER
18. Lifestyle Redesign® och dess tillämpning för målgruppen unga vuxna.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Övergången från barn till vuxen är en kritisk period i livet där många förändringar sker under kort tid, vilket kan resultera i en förändrad aktivitetsbalans och aktivitetsmönster då unga vuxnas vanor, roller och rutiner förändras. Komplexiteten i transitionen kan leda till psykiska besvär eller psykiatriska tillstånd. LÄS MER
19. Personers upplevelse av att leva med hjärtsvikt : en litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Introduktion: Hjärtsvikt är en vanlig sjukdom i den vuxna befolkningen. För personer som lever med sjukdomen innebär den en stor livsförändring. Behandlingen kan vara komplicerad vilket kan skapa hinder för hantering av sjukdomen. LÄS MER
20. Läraren som gatekeeper : En kvantitativ studie om hur mellan- och högstadielärare skattar sinakunskaper gällande psykisk ohälsa hos unga, samt hur de upplever förutsättningarna att agera och initiera åtgärder vid behov.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa ökar bland ungdomar. Skolan har en unik möjlighet att bidra i det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Lärare har, genom en slags gatekeeperfunktion, möjlighet att tidigt upptäcka och initiera åtgärder för elever med psykiska besvär. LÄS MER