Sökning: "hälsokommunikation sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hälsokommunikation sociala medier.

  1. 1. Hälsokommunikation inom barnmorskans kompetensområden : En kvalitativ intervjustudie med fristående användare bakom konton inom kvinnohälsa på Instagram

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Reproduktiv hälsa

    Författare :Kerstin Laestander; Helena Westerlund Johansson; [2022]
    Nyckelord :Hälsokommunikation; Sociala medier; Barnmorskans kompetensområden; Hälsolitteracitet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Health Communication on TikTok : A Qualitative Study of Credibility on A Humorous Platform

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Isabelle Lid Rosenholm; [2022]
    Nyckelord :health communication; TikTok; credibility; humour; covid-19; pandemic; hälsokommunikation; TikTok; trovärdighet; humor; covid-19; pandemi;

    Sammanfattning : The video-sharing platform TikTok has gained popularity over the last few years. During the recent Covid-19 pandemic, TikTok was implemented in health communication strategies to target a younger audience. The platform's humorous and entertaining jargon is somewhat contradictory to the intentions of health communication. LÄS MER

  3. 3. Lyckas eller misslyckas? : Influencers budskap om livsstilsrelaterad hälsa

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Folkhälsovetenskap

    Författare :Lina Ahl; [2021]
    Nyckelord :Health; influencer; Instagram; healthism; Hälsa; influencer; Instagram; hälsoism;

    Sammanfattning : Hälsokommunikation har flera etiska utmaningar. Det uttrycks ofta att hälsa är individens eget ansvar. Så kallad ”hälsoism” och kroppens form som bevis på hälsa är något som reproduceras i media. Idag är det väldigt vanligt att använda olika sociala medier, bland annat för att söka efter information om hälsa. LÄS MER

  4. 4. Hälsokampanjer och medielogik : en granskning av Frisk och Fris hälsokommunikation i ett nytt medielandskap

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Mimmi Bredberg; Micaela Malmström; Matilda Boking; [2015]
    Nyckelord :Hälsokommunikation; Medielogik; Stealth marketing; Media advocacy; Uppmärksamhetssamhället; Social Sciences;

    Sammanfattning : Vi lever i dag i en kultur där allt fler aktörer, som inte bara är kommersiella utan även statliga myndigheter och organisationer, konkurrerar om publikens uppmärksamhet. Ett resultat av den växande obalansen mellan utbudet av information och tillgången på uppmärksamhet. LÄS MER

  5. 5. Debatten som blev en kampanj - en studie om HPV-vaccinets mediedebatt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Elvira Linnér; Caroline Åkerlund; [2014]
    Nyckelord :hälsokommunikation; agenda-setting; mediedebatt; risk; hälsorisk; HPV-vaccin; livmoderhalscancer;

    Sammanfattning : Studien syftar till att ge ökad kunskap om mediedebattens diskurs, i synnerhet utifrån ett riskperspektiv. Målet med denna studie är att undersöka hur mediedebatten om HPV-vaccinet ser ut, och varför den ser ut som den gör. LÄS MER