Sökning: "hälsokunskaper"
Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet hälsokunskaper.
6. ”Vad vet jag egentligen om hälsa?” : En intervjuundersökning om hälsokunskaper hos elever i årskurs 9
Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka vilken förståelse och vilka kunskaper eleverna i årskurs 9 har skapat sig kring hälsa under deras studiegång i grundskolan. Frågeställningar är följande: Kan elever självständigt resonera kring/förstå olika begrepp kopplat till hälsa? Har elever kunskaper gällande hälsosamma matvanor? Förstår elever vikten av att vara fysiskt aktiva och hur detta är kopplat till välbefinnande? Metod En kvalitativ intervjumetod användandes för att genomföra studien. LÄS MER
7. Hälsokunskap = Hälsosamma Levnadsvanor : En kvantitativ studie om sambandet mellan gymnasieelevers hälsokunskaper och deras levnadsvanor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : .... LÄS MER
8. Hälsa och livsstil i LGR11 : En studie om hur lärarna förmedlar det nya hälsomomentet och vad som påverkar utförandet
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att undersöka hur lärarna förmedlade det nya avsnittet Hälsa och livsstil i LGR11, vad som påverkade deras möjligheter och hur de upplevde elevernas gensvar. Frågeställningar: Hur påverkar lärarnas bakgrund och fritidsvanor hur det nya avsnittet Hälsa och livsstil i LGR11 förmedlas? Hur påverkar stöd från skolledning och arbetskamrater hur det nya avsnittet Hälsa och livsstil i LGR11 förmedlas? Hur påverkar lärarnas egen utbildning hur det nya avsnittet Hälsa och livsstil i LGR11 förmedlas? Hur upplever lärarna elevernas gensvar på hur de förmedlat det nya avsnittet Hälsa och livsstil i LGR11? Jag utförde en kvalitativ undersökning med intervju som metod. LÄS MER
9. Elevers hälsokunskaper i idrott och hälsa : En enkätstudie om hur elever på tre olika gymnasieprogram värderar sina kunskaper i hälsa
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur elever vid tre olika gymnasieprogram värderar sina kunskaper i ’hälsa’ utifrån en lokal tolkning av betygskriterier för kursen Idrott och hälsa A. En kvantitativ undersökning gjordes med hjälp av en enkätstudie och det insamlade datamaterialet behandlades sedan statistiskt via PASW (SPSS). LÄS MER