Sökning: "hälsomagasin"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade ordet hälsomagasin.

  1. 6. Hur hälsotidningarna leder dig till drömkroppen och ett hälsosamt liv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Alice Fagrell; Emelie Undeland; [2013-06-25]
    Nyckelord :hälsotidningar; kost; träning; hälsa; massmedia;

    Sammanfattning : Denna studie ville belysa från en hälsopromotiv synvinkel hur hälsotidningar som är riktade till kvinnor framställer sina budskap om kost, fysisk aktivitet och hälsa. Två innehållsanalyser har valts som metod då texten skulle analyseras systematiskt. LÄS MER

  2. 7. Hälsosam och lätt på enkelt sätt med rätt fett

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Emmelie Gustavsson; [2012-12-07]
    Nyckelord :diskursanalys; fett; hälsa; kostbudskap; makt; media; diskursanalys; fett; hälsa; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Aldrig förr har media haft en sådan central roll i människors liv och idag ägnas ett stort in-tresse för hälsofrågor. Media är en känd plattform för näringslära, och information om kost och näring samt risker och fördelar relaterat till kost finns idag tillgänglig i alla typer av sam-manhang. LÄS MER

  3. 8. Naturlig Skönhet : En studie om hur naturen används i reklam för skönhetsprodukter.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Nicklas Svensson; [2012]
    Nyckelord :Natur; Naturlighet; Reklam; Skönhetsprodukter; Retorisk bildanalys; Ideologi; Semiotik;

    Sammanfattning : Syftet i denna uppsats att studera varför naturen och naturligheten används så ofta i reklam för skönhetsprodukter, vilken logik detta bygger på och vilka från naturen tillskrivna egenskaper som eftersträvas. För att svara på detta använder jag en retorisk bildanalys av reklambilder från ett hälsomagasin, och vars analysresultat jag sedan diskuterar genom teoretiska perspektiv som naturideologiska tolkningar och naturens symboliska värden. LÄS MER