Sökning: "hälsopromotion sociala medier"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden hälsopromotion sociala medier.

  1. 1. Nordiska näringsrekommendationerna vs populärvetenskapliga dieter: Kvinnors och mäns erfarenheter, kunskaper och källor till kostinformation.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elin Landelius; Anna Sturk; [2021]
    Nyckelord :Nordiska näringsrekommendationer; NNR 2012; dieter; kost; trovärdighet; populärvetenskap; Livsmedelsverket; hälsopromotion; folkhälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka svenska kvinnors och mäns erfarenheter av populärvetenskapliga dieter samt de Nordiska näringsrekommendationerna (NNR), deras kunskaper om kost och källor till kostinformation. Syftet var även att undersöka om det fanns några skillnader mellan kvinnor och män, samt mellan låg- och höginkomsttagare. LÄS MER

  2. 2. Ät rätt – Lev väl!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Jimmie Hellström; [2020-08-17]
    Nyckelord :Ehälsolitteracitet; Fysisk aktivitet; Hälsobudskap; Hälsopromotion;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ses en ökad digitalisering i den västerländska världen. Barn och ungdomar som växer upp i dag använder internet i allt större utsträckning. Människan är ständigt uppkopplad och kan med en knapptryckning nå hela världen, samtidigt som det finns en växande fysisk och psykisk ohälsa i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Själ(v)bilder i blickfång : En kvalitativ studie om mentalt hälsofrämjande aspekter av sociala medier i relation till skapande

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Emma Lugnet; Josefin Nyberg; [2020]
    Nyckelord :health promotion; mental health; creative crafting; social media; empowerment; coping; social comparison theory; hälsopromotion; mental hälsa; kreativt skapande; sociala medier; empowerment; coping; social comparison theory;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka mentalt hälsofrämjande aspekter av sociala medier i relation till skapande. En kvalitativ metod som bestod av tre fokusgruppsintervjuer med 3-5 deltagare i varje fokusgrupp användes för att samla in data. LÄS MER

  4. 4. I en stödjande miljö är hälsosamma val enkla val : En kvantitativ studie om konsumenters upplevelser av hälsosamma livsmedelsval

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Terése Olofsson; Hanna Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Health promotion; supportive environments; healthy food choices; grocery; food; health; marketing; food choices; socioeconomics; behavioral economics; hälsopromotion; stödjande miljöer; hälsosamma livsmedelsval; dagligvaruhandel; livsmedel; hälsa; marknadsföring; matval; socioekonomi; beteendeekonomi;

    Sammanfattning : Introduktion: Ohälsosamma matvanor är en av de största riskfaktorerna för ohälsa och förekommer oftare i socioekonomiskt svagare grupper. Tillgängligheten av livsmedel påverkar både vilka kostval vi gör och hur mycket vi konsumerar. Marknadsföring påverkar tillgängligheten och används för att styra konsumenternas livsmedelsval. LÄS MER

  5. 5. Kunskap - nyckeln till hälsa vid premenstruella besvär : En kvantitativ studie om samband mellan hälsa, självupplevda premenstruella besvär och kunskap om hälsopromotiva livsstilsval

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Hälsa, medicin och rehabilitering

    Författare :Anna Forss; Lina Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Hälsopromotion; empowerment; hälsa; premenstruella besvär; kunskap; livsstil;

    Sammanfattning : Bakgrund: Menstruerande individer kan uppleva sämre hälsa under upp till två veckor av en menstruationscykel, som ett resultat av exempelvis känslighet för skiftande eller obalanserade hormonnivåer. Sämre hälsa är inte ett normalt tillstånd för menstruerande individer och en onormal ägglossning kan ses som en indikation på ohälsa. LÄS MER