Sökning: "hälsoundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade ordet hälsoundervisning.
1. Vad hände med hälsan? : En kvalitativ diskursanalys om gymnasielärares hälsoundervisning i Idrott och hälsa 1
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur lärare i Idrott och hälsa 1 talar om hälsa samt vilket utrymme hälsoundervisningen ges i gymnasieskolan. Tre frågeställningar har formulerats. 1. Vilka hälsodiskurser synliggörs i idrott och hälsa? 2. LÄS MER
2. Biologin och naturkunskapens roll i kost- och hälsoundervisning. : En kvalitativ studie om målsättning och undervisningsstrategier från ett gymnasielärareperspektiv.
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : In Sweden, food-related education is vaguely incorporated in several mandatory high school subjects but not much is known about how it is incorporated in the biology and natural science subjects. This study aimed to understand how Swedish high school biology and natural science teachers approach and contribute to food-related education within and across subjects. LÄS MER
3. ”HÄLSA ÄR HUR MANMÅR, PÅ INSIDAN OCH UTSIDAN” : Lärare och elevers uppfattning om hälsa i HKK- och IDH-undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Hälsa har över tid tagit en allt större plats i läroplanen för grundskolan. Trots det har tidigare forskning visat att det är de praktiska momenten som matlagning, samtspel och lek som tar störst plats i undervisningen i hem- och konsumentkunskap och idrott och hälsa. LÄS MER
4. Preventivt hälsoarbete mot depression: Unga vuxna patienters upplevelser : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Depression räknas som ett psykiatriskt sjukdomstillstånd, symtom kan lindras och behandlas. Depression bedöms vara den tredje största orsaken till sjukdomsbörda i världen. LÄS MER
5. “Skolan har ju ett fostrande uppdrag och ett främjande uppdrag” : En kvalitativ intervjustudie om skolans arbete med psykisk hälsa i mellanstadiet ur ett lärarperspektiv
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Psykisk ohälsa bland barn och unga är ett stort folkhälsoproblem i dagens samhälle, studiervisar att ungdomars psykiska ohälsa debuterar redan innan 14-årsåldern och forskning harvisat att hälsoundervisning i skolan har en positiv påverkan på elevernas välbefinnande. Barn och unga spenderar stor del av sin vardag i skolan vilket gör skolan till en bra arena för attfrämja hälsa och förebygga ohälsa. LÄS MER