Sökning: "hälsoundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 82 uppsatser innehållade ordet hälsoundervisning.

  1. 16. Kan hälsolitteracitet bidra till fördjupad hälsokunskap hos elever i ämnet idrott och hälsa?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Frida Nerman; Desirée Ljungdahl; [2021]
    Nyckelord :Egenansvar; Fördjupad kunskap; Gymnasieskolan; Hälsolitteracitet; Idrott och hälsa; Kvalitativa intervjuer; Livslångt lärande;

    Sammanfattning : I dagens samhälle förväntas medborgare ta ansvar för sin egen hälsa. Ett egenasnvar kräver kunskaper om hälsa. Hälsa är en del i skolämnet idrott och hälsa och kan vara en plattform att utveckla hälsokunskaper. Problemet med just hälsa är att begreppet upplevs oklart. LÄS MER

  2. 17. "Jag har lärt mig att..." : Om elevers erhållna kunskaper i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Frida Knäckepil; Ninni Sundén; [2021]
    Nyckelord :idrottsundervisning; hälsoundervisning; elev; kunskaper; lärande;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar:   Syftet med undersökningen är att kartlägga elever i årskurs 9:s erhållna kunskaper i ämnet idrott och hälsa gentemot läroplanen. Nedan presenteras studiens frågeställningar. LÄS MER

  3. 18. Hälsans betydelse i ämnet idrott och hälsa : En studie om hur lärare uppfattar hälsouppdraget i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alexander Karapidakis; Leo Lubner; [2020]
    Nyckelord :health; physical education; health promotion; health education; health in school; physical education and health; salutogenesis; hälsa; idrott och hälsa; hälsa i skolan; hälsoperspektiv; kasam; salutogenes;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att förstå hur lärare inom ämnet idrott och hälsa uppfattar och förhåller sig till ämnets hälsouppdrag. Följande frågeställningar kommer att behandlas: Hur definierar och tolkar lärare hälsobegreppet? Hur tolkar och arbetar lärare med ämnets hälsouppdrag? Vad anser lärare om ämnets hälsouppdrag? Metod För att besvara studiens syfte och frågeställningar genomfördes intervjuer med utgångspunkt i en kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 19. Hälsa och hälsoundervisning i ämnet idrott och hälsa : En enkätstudie med lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Magnusson; [2020]
    Nyckelord :Health; KASAM; Pathogenic; Salutogenic; Hälsa; KASAM; Patogen; Salutogen;

    Sammanfattning : Denna studie är en kvantitativ undersökning med syftet att undersöka hur synen på hälsa skiljer sig mellan yrkesverksamma idrottslärare i landet. En jämförelse gjordes också på basis mellan kön, ålder och examinationsår. LÄS MER

  5. 20. “[...]en lite mer djupare relation till andra och kanske liksom även till sig själv” : En studie av att arbeta med existentiell hälsa inom skolämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jimmy Askling; Jasmin Vogdani; [2020]
    Nyckelord :Existentiell hälsa; empowerment; postmodernism; samtalskort; intervention; gruppintervju;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att undersöka vilket behov och på vilket sätt elever upplever att existentiell hälsoundervisning i idrott och hälsa kan påverka deras upplevelser av empowerment. Frågeställningarna som uppsatsen besvarat är: 1. LÄS MER