Sökning: "händelser i media"

Visar resultat 21 - 25 av 199 uppsatser innehållade orden händelser i media.

  1. 21. Gamers: Den missgynnade generationen : – En kvalitativ innehållsanalys av gamingkulturens inramning i traditionell nyhetsmedia

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Ronja Isaksson; Nathalie Wallstenius; [2022]
    Nyckelord :Innehållsanalys; inramingsteori; gestaltningsteori; gamingkultur; nyhetsmedia; representation; identitet; gamer; gaming;

    Sammanfattning : Media har makt att skapa övertygelser om verkligheten genom deras sätt att rama in aspekter av händelser eller identiteter. Detta kan ge upphov till en allmän uppfattning som påverkar samhällsbilden och synen på kulturella grupper. LÄS MER

  2. 22. Barnhälsovårdssjuksköterskors möten med föräldrar som är tveksamma till att vaccinera sina barn : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Marina Nilsson; Anna Welin; [2022]
    Nyckelord :Child health nurses CHC-nurses ; parents; qualitative method; vaccination; Barnhälsovårdssjuksköterskor BVC-sjuksköterskor ; föräldrar; kvalitativ metod; vaccinationer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har en hög vaccinationstäckning men allt fler föräldrar ifrågasätter att vaccinera sina barn. Barnhälsovårdssjuksköterskor (BVC-sjuksköterskor) har en viktig och komplex roll i sitt uppdrag gällande att arbeta för en fortsatt hög vaccinationstäckning i Sverige. LÄS MER

  3. 23. Kvinnors exkludering i staden : En kvalitativ studie om Uppsala resecentrum

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Malin Jansson; [2022]
    Nyckelord :Uppsala resecentrum; stadsrum; könskod; kvinnor; exkludering;

    Sammanfattning : Att kvinnor på samma villkor som män ska kunna röra sig fritt i stadens offentliga rum är en förutsättning för samma medborgerliga rättigheter. Trots att både män och kvinnor idag har samma formella tillgång, finns ändå hinder och begränsningar som påverkar kvinnans rörelse i staden. LÄS MER

  4. 24. Lyxens paradox : En kvalitativ studie om konsumenters ambivalenta förhållningssätt till lyxvarumärkens exponering på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Matilda Ringkvist; Victoria Olofsson; Malin Martinsson; [2022]
    Nyckelord :Luxury; Luxury Brands; Purchase motivation; Social Media; Brand Image; Exposure; Lyx; Lyxvarumärken; Köpmotivation; Social media; Varumärkesimage; Exponering;

    Sammanfattning : Användandet av sociala medier, som från början handlade om utbyte av information, har mynnat ut i en social närvaro. En social närvaro där man genom bilder, text och videos presenterar sig själv. Konsumenter kan numera obehindrat dela varumärkesrelaterat innehåll genom att till exempel visa nya inköp eller andra händelser av sitt liv. LÄS MER

  5. 25. Hur media kan forma den allmäna uppfattningen om klimatförändringarna : en kvalitativ undersökning över hur olika fall av översvämningar har ramats in i media över tid

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Hanne Gezelius; [2022]
    Nyckelord :översvämning; diskursanalys; diskurs; Foucault; Fairclough; Retriever;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att belysa hur klimatdiskursen ser ut när det kommer till hur media väljer att presentera information om de tre olika översvämningarna i Falun, Malmö och Gävle. Detta har gjorts med hjälp av en kvalitativ undersökningsmetod som kallas för diskursanalys där dessa tre platser och händelser har stått i fokus för hur de valts att ramas in i media. LÄS MER