Sökning: "hållbar klädindustri"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden hållbar klädindustri.

  1. 1. Kan fast fashion bli hållbart? : en studie om samhällsstrukturers påverkan på omställningen mot en hållbar klädindustri

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Anna Kivelä; Linnéa Thoresson; [2023]
    Nyckelord :Klädindustri; hållbar utveckling; cirkulära affärsmodeller; intressenter; strukturer; Clothing industry; sustainable development; circular business models; stakeholders; structures;

    Sammanfattning : Klädindustrin är en av de produktionsgrenar som orsakar störst utsläpp och föroreningar i världen, vilket påverkar såväl de miljömässiga som sociala aspekterna. Omställningen inom denna bransch är därmed viktig för att framtida generationer och naturen inte ska behöva betala för den överkonsumtion som sker i världen idag. LÄS MER

  2. 2. Balansgången mellan individuella intressen och det kollektiva ansvaret : En kvalitativ studie om unga kvinnors returbeteende vid köp av kläder via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Kagerstedt; Jasmine Khalil; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; attityd; intention; resursanvändning; tillfredställelse;

    Sammanfattning : Samhället jobbar kontinuerligt med att ta fram hållbara lösningar och strävar efter en cirkulär ekonomi för att minska avfall och överutnyttjande av resurser. Konsumenters returbeteende och företags returhantering via e-handeln, motsäger dock detta då det är en ohållbar praxis eftersom kläder idag slängs och bränns upp innan de brukats. LÄS MER

  3. 3. Begriplig hållbarhetskommunikation inom klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Izabelle Blomquist; Sophia Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :sense-giving och sense-making; hållbarhetskommunikation; hållbarhet; klädindustri; Social Sciences;

    Sammanfattning : Konsumtion har länge varit ett stort omtalat ämne och något som idag har tagit över en betydande del av människans liv. Samtidigt är klädindustrin en snabbt växande marknad som nu står inför stora omställningar i takt med den ökade efterfrågan på hållbara produkter, tjänster och andra åtgärder. LÄS MER

  4. 4. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER

  5. 5. Slit och släng eller spara och bevara? : En kvalitativ studie om kvinnliga konsumenters förhållande till hållbarhet utifrån användningsfas och bortskaffning av kläder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Yangyi Zhu; Sara Jonsson; Malin Hagström; [2021]
    Nyckelord :Användningsfas; konsumentbeteende; hållbarhet; bortskaffning; symbolisk föråldring; känslomässig anknytning; mode;

    Sammanfattning : Kläder är material-intensiva produkter som i dagens samhälle konsumeras i snabb takt, vilket bidragit till att klädindustrin har en stor miljömässig påverkan vid produktion, distribution och underhållning av kläder. För att skapa en mer hållbar klädindustri behöver de kläder som redan är tillverkade ha en längre livslängd med ett förändrat konsumentbeteende. LÄS MER