Sökning: "hållbar marknadsföring livsmedel"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden hållbar marknadsföring livsmedel.
1. Vilken funktion fyller ICA I Iove eco? - En studie av hur en miljömärkning kan användas och påverka sin omgivning i en livsmedelsbutik.
Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC); Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : The choices costumers make in the supermarket can influence to what extent food production is sustainable. There is also a growing pressure on retailers to step up and enable and encourage sustainable choices for the costumer. LÄS MER
2. Konsten att handla hållbart : En studie om greenwashing och konsumenters förtroende till certifiering och miljömärkning av livsmedel
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Consumer demand for green products in the market is increasing. This has led to green marketing becoming more common, however, the line between green marketing and greenwashing is not entirely clear. LÄS MER
3. Det gröna gapet mellan konsumenternas attityd och köpbeteende : Hur kan företag öka försäljningen av ekologiska livsmedel?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för hur företag kan bidra till en mer hållbar konsumtion. Studien undersöker hur företag kan öka försäljningen av ekologiska livsmedel med hjälp av marknadsföringsstrategier för att påverka konsumenternas köpbeteende. LÄS MER
4. Consumption of sustainable food products : A study of the Sustainable purchase perception matrix and Sustainable lead consumers; A life cycle assessment of BäR smoothie
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : Part 1 The scientific community has identified an attitude-action gap for demographic and psychographic variables when studying sustainable purchase behaviour. By focusing on what happens during the purchase instead of the purchaser, this cross-sectional study aims to understand sustainable purchase behaviour when consumers purchase sustainable food. LÄS MER
5. Samspelet mellan marknadsföringsbeslut i marknadsmixen och hållbarhet : En kvalitativ studie om hållbara marknadsföringsbeslut i livsmedelsbutiker
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Livsmedel står för en stor del av vår klimatpåverkan och således har livsmedelsbutiker en betydande roll att spela i livsmedelskedjan. Hållbarhet och miljömässiga utmaningar diskuteras mer än någonsin och berör alla aspekter i företagandet – inte minst marknadsföringen. LÄS MER