Sökning: "hållbar skolutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hållbar skolutveckling.
1. Hållbar skolutveckling för flerspråkiga elever med språkstörning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
2. Daglig fysisk aktivitet i klassrummet för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning-ett specialpedagogiskt verktyg?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Interest in research for the relationship between physical activity and cognition among children and adolescents has increased substantially in recent years. The positive effects of physical activity appear to be particularly important for students with neuropsychiatric disability. LÄS MER
3. Ungas konsumtion. Textanalys med övningsförslag för hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att få en tydligare bild av ungdomars ekonomiska verklighetför att kunna anpassa undervisningen i hem- och konsumentkunskap. I en rapport från myndigheten förskolutveckling framkommer det att många ungdomar har brister i konsumentkunskap. LÄS MER
4. En belysning av hur läroboksförfattare i matematik kan påverka elevers lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : En nedåtgående trend hos svenska elevers matematikkunskaper föranleder behov av att finna lösningar för att bryta denna trend. Studien som presenteras här har som syfte att undersöka hur man via läroboken kan underlätta lärarens undervisningsplanering, och möjlighet till att formativt bedöma eleverna, samtidigt som elevens möjlighet till ett mer självständigt lärande förbättras. LÄS MER
5. Hållbar utveckling mot en skola för alla? En etnografiskt inspirerad fallstudie av entreprenöriellt lärande
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte Syftet med studien var att, ur ett specialpedagogiskt perspektiv, belysa ett skolutvecklingsar-bete mot entreprenöriellt lärande. Det som studerats är hur entreprenöriellt lärande är initierat och implementerat på skolan, vad som kännetecknar entreprenöriellt lärande samt hur special-lärare, pedagoger och elever uppfattar det förändrade arbetssättet. LÄS MER