Sökning: "hållbar skolutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hållbar skolutveckling.

  1. 1. Hållbar skolutveckling för flerspråkiga elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Nilüfer Aho; Ulrika Lindeberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Daglig fysisk aktivitet i klassrummet för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning-ett specialpedagogiskt verktyg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Ståhl; Hanna Nilsson; [2017]
    Nyckelord :physical activity in the classroom; neuropsychiatric disability; cognition; inclusive education; special education; health promotion and sustainable school development; fysisk aktivitet i klassrummet; NPF; kognition; inkludering; specialpedagogik; hälsofrämjande och hållbar skolutveckling;

    Sammanfattning : Interest in research for the relationship between physical activity and cognition among children and adolescents has increased substantially in recent years. The positive effects of physical activity appear to be particularly important for students with neuropsychiatric disability. LÄS MER

  3. 3. Ungas konsumtion. Textanalys med övningsförslag för hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kathrin Abbestam; [2012]
    Nyckelord :Ungdomar; påverkan; barn; tonåringar; ekonomi; kon;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att få en tydligare bild av ungdomars ekonomiska verklighetför att kunna anpassa undervisningen i hem- och konsumentkunskap. I en rapport från myndigheten förskolutveckling framkommer det att många ungdomar har brister i konsumentkunskap. LÄS MER

  4. 4. En belysning av hur läroboksförfattare i matematik kan påverka elevers lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ove Glenberg; [2012]
    Nyckelord :ERNIe; Formativ bedömning; IKT; Konstruktivism; Lärande; Lärobok; Matematik; Metod; Styrdokument; Tillämpad matematik;

    Sammanfattning : En nedåtgående trend hos svenska elevers matematikkunskaper föranleder behov av att finna lösningar för att bryta denna trend. Studien som presenteras här har som syfte att undersöka hur man via läroboken kan underlätta lärarens undervisningsplanering, och möjlighet till att formativt bedöma eleverna, samtidigt som elevens möjlighet till ett mer självständigt lärande förbättras. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling mot en skola för alla? En etnografiskt inspirerad fallstudie av entreprenöriellt lärande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Kristina Brink; [2010-04-19]
    Nyckelord :skolutveckling; entreprenöriellt lärande; den dolda läroplanen; en skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att, ur ett specialpedagogiskt perspektiv, belysa ett skolutvecklingsar-bete mot entreprenöriellt lärande. Det som studerats är hur entreprenöriellt lärande är initierat och implementerat på skolan, vad som kännetecknar entreprenöriellt lärande samt hur special-lärare, pedagoger och elever uppfattar det förändrade arbetssättet. LÄS MER