Sökning: "hållbar textil"

Visar resultat 1 - 5 av 210 uppsatser innehållade orden hållbar textil.

  1. 1. Övergången från linjära till cirkulära affärsmodeller: En kvalitativ studie om cirkulära affärsmodeller i textil- och modebranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nellie Falck; Moa Persson; [2023-11-08]
    Nyckelord :Cirkulär ekonomi; cirkulära affärsmodeller; cirkularitet; modebranschen; second hand; hållbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med följande empiriska studie är att beskriva och undersöka hur en cirkulär affärsmodell kan se ut inom textil- och modebranschen samt vilka förutsättningar som behöver vara på plats för att driva och implementera en lönsam cirkulär affärsmodell. För att uppnå syftet har en kvalitativ metod använts, där datainsamlingen bestod av semistrukturerade intervjuer med en respondent från näringslivet, två från utbildningssektorn samt en från en statlig myndighet. LÄS MER

  2. 2. Optimering av en hydraulisk sprayfärgningsprocess med hjälp av förbehandlingar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Asta Ovander; Saga Hallberg; [2023]
    Nyckelord :Hydraulic spray dyeing; wool dyeing; plasma technology; ultrasonic bath; sustainable preparation; resource efficient; Hydraulisk sprayfärgning; ullfärgning; plasmateknologi; ultraljudsbad; hållbar beredning; resurseffektiv;

    Sammanfattning : Textilindustrin har under de senaste åren vidtagit drastiska åtgärder för att ställa om till en mer hållbar industri och därav möta målen för Agenda 2030. Denna undersökning syftar till att förbättra den resurssnåla hydrauliska sprayteknikens infärgning på ullvävar med hjälp av två resurssnåla förbehandlingar, plasmateknologi och ultraljudsbad. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetskommunikation : Hållbarhet som del i influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Felicia Bodin; Hanna Larsson; Josefine Lundquist; [2023]
    Nyckelord :Marketing communication; sustainability communication; influencer marketing; sustainability; Marknadskommunikation; hållbarhetskommunikation; influencer marketing; hållbarhet;

    Sammanfattning : Hållbarhet och hållbar konsumtion får allt större uppmärksamhet samtidigt som influencer marketing blivit en framgångsrik marknadsföringskanal till en ökad försäljning för företag. Studiens syfte är därmed att undersöka modeföretags hållbarhetskommunikation genom influencer marketing, samt kartlägga om kommunikationen stämmer överens med företagens hållbarhetsrapporter. LÄS MER

  4. 4. Stomkonstruktioners olika klimatpåverkan och kostnad : Betong- och trästommar i flerbostadshus

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Arvid Henriksson; Emilia Klasson; [2023]
    Nyckelord :Klimatpåverkan; Kostnad; Klimatdeklaration; Hållbar samhällsutveckling; betong- och trästommar; flerbostadshus;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om ett flerbostadshus på 9-våningar beläget i Borås, uppfört av Peab. Det nuvarande flerbostadshuset är byggt med en betongstomme år 2016 och denna studie syftar till att undersöka vilken skillnad det gör på byggnadens totala klimatpåverkan och kostnad, vid val av trä som alternativt stommaterial. LÄS MER

  5. 5. Stylingservice som hållbar produkt : Värdet av en konsulterande stylingtjänst för minskad överkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Karl Sedeborn Holst; Agnes Ottander; [2023]
    Nyckelord :Consumer behaviour; sustainability; individual-focused advisory consumption; PSS; Konsumentbeteende; hållbarhet; individfokuserad rådgivande konsumtion; PSS;

    Sammanfattning : Dagens konsumtion av kläder hos den genomsnittlige konsumenten består till stor del av överkonsumtion. Ett bristande engagemang samt okunskap om klädkonsumtionens miljöpåverkan är ofta bidragande faktorer till ohållbar konsumtion. LÄS MER