Sökning: "hållbar utveckling återbruk i förskolan"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling återbruk i förskolan.
1. Återbruksmaterial i förskolan : att arbeta mot en Hållbar utveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Det här examensarbetet är en kvalitativ undersökning av hur förskollärare beskriver sitt arbetssätt med hållbar utveckling genom ett användande av återbruksmaterial inom förskolan. Idén med studien är att visa på hur teori och det praktiska arbetet med återbruksmaterial i förskolan kan skapa nya kreativa vägar och problemlösningar för barnen i deras lärande till kunskap mot en hållbar utveckling. LÄS MER
2. I riktning mot hållbarhet? : Förskollärares förhållningssätt tillhållbar utveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares förhållningssätt till arbete medhållbar utveckling i förskolan. Studien tar avstamp i frågor som rör vilka innebörderförskollärare lägger i begreppet hållbar utveckling och hur dessa innebörder relateras tillvarandra, samt hur förskollärarna resonerar kring barnens lärande för hållbar utveckling. LÄS MER
3. Förskolebarnens tankar kring återanvändning av hushållsavfall : En studie om barns tankar kring återanvändning av hushållsavfall ur en miljösynpunkt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Den här studien undersöker barns tankar om återanvändning av hushållsavfall ur ett miljöperspektiv genom kliniska intervjuer och vid hjälp av konkreta material. Undersökningen sker med en grupp av åtta förskolebarn i åldrarna mellan 4 - 5 år. LÄS MER
4. Ekologiska barn? Bilderböcker och hållbar utveckling : En diskursanalys
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här studien riktar sig mot arbetet med miljö- och hållbarhetsfrågor i förskolan. Syftet med studien är att ge en inblick i utbudet av bilderböcker om hållbar utveckling som riktar sig mot barn i förskoleåldern och som getts ut på den svenska marknaden mellan åren 2005 och 2015, samt vilka budskap dessa böcker kan förmedla. LÄS MER
5. Återvinning och återbruk i förskolan : Förskollärares och en förskolechefs perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det inte finns mycket forskning inom området hållbar utveckling i förskoleåldrarna. Detta område är aktuellt i dagens samhälle. I den här studien fokuseras det på begreppen återbruk och återvinning i förskolan som är en del av den hållbara utvecklingen. LÄS MER