Sökning: "hållbar utveckling förskola 2011"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling förskola 2011.

  1. 1. Hållbar utveckling i förskolan : En kvantitativ enkätstudie om förskollärares engagemang i och syn på arbete med hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Venla Virtaintorppa Virtaintorppa; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; förskola; miljöundervisningstraditioner; enkätstudie; engagemang i hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett globalt aktuellt ämne (FN, 2015) och utbildning har en betydelsefull roll i detta sammanhang (FN, 1992). I vilken utsträckning ämnet prioriteras i förskolan påverkar barnens kunskaper om det (Borg m.fl. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i förskolan : En undersökning kring hur pedagoger vid Grön Flagg certifierad förskola arbetar för att få med sig barnen i arbetet

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emmelie Hedberg; Helena Åkesson; [2014]
    Nyckelord :Grön Flagg förskola; hållbar utveckling; förskola;

    Sammanfattning : Forskning visar på att människan missbrukar jordens resurser allt mer. Detta leder till klimatförändringar, översvämningar, torka och utrotning av växter och djurarter. Forskning påvisar att utbildning kan vara nyckeln till förändring samt att det är hos barnen detta arbete bör starta. LÄS MER

  3. 3. Man är rädd om allting, ungefär : - tio förskolebarns uppfattningar om att arbeta med Grön Flagg.

    M1-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carita Johansson; Mia Ekblom; [2011]
    Nyckelord :Grön Flagg; Hållbar Utveckling; förskola; barn; ESD;

    Sammanfattning : Grön Flagg är en utmärkelse som i Sverige finns på cirka 2000 förskolor/skolor, där syftet är att utveckla och synliggöra arbetet för Hållbar utveckling. I tidigare examensarbeten har det undersökts om förskollärares upplevelser och uppfattningar av vad Grön Flagg är och bör vara i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Inflytande för hållbar utveckling : Ur barns perspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Hallin; Frida Berglund; [2011]
    Nyckelord :Hållbar Utveckling; Demokratisk process; Demokrati; Inflytande; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet är att beskriva dels hur några förskolebarn upplever sitt inflytande och dels hur barns inflytande gestaltas vid en förskola som arbetar specifikt med hållbar utveckling.Det som främst diskuteras är vad barnen har för möjligheter till inflytande genom att ta eget ansvar, stå upp för sina val, uttrycka sina tankar och åsikter, vilken möjlighet de har att påverka vardagen på förskolan samt om de får sin röst hörd av både pedagoger och kamrater. LÄS MER

  5. 5. Så kan jag ta hand om jorden : en ekokritisk analys av barnböcker riktade mot förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Karlsson; Maria Landfeldt; [2011]
    Nyckelord :hållbar utveckling; förskola; barnböcker; textanalys; ekokritik; natursyner;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka hur naturen och människans relation till naturen beskrivs i barnböcker, riktade mot förskolan, för att diskutera det i förhållande till utbildning för hållbar utveckling. I föreliggande examensarbete har en ekokritisk studie av materialet genom textanalys gjorts för att analysera hur barnlitteraturen beskriver människans förhållningssätt till naturen. LÄS MER