Sökning: "hållbar utveckling frågeställningar"
Visar resultat 1 - 5 av 216 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling frågeställningar.
1. Naturen och naturmaterialets betydelse i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Examensarbetet handlar om hur förskollärare och barn använder naturen och naturmaterial i undervisningssituationer och i leken när de är utomhus, samt att barnen ska få förståelse för hur viktigt det är att ta hand om jorden vi bor på. Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärare kan främja barn att bli mer kreativa och få en förståelse för hållbarbarhetsperspektivet när det kommer till att använda sig av naturen och naturmaterialet i den planerade och fria leken utomhus. LÄS MER
2. Vinst och hållbarhet i bolagsstyrningen - Förhållandet mellan bolagsledningens handlingsutrymme att agera hållbart och det aktiebolagsrättsliga vinstsyftet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : De senaste årens intensifierande globalisering och växande klimatkris har lett till en allt hetare diskussion om företagens påverkan på klimatet, vilket har resulterat i att företagen i dagens samhälle förväntas och är skyldiga att ta ett större ansvar för att bedriva långsiktigt hållbara verksamheter utifrån exempelvis CSR eller ESG. Trots detta utgör vinstsyftet i 3 kap. LÄS MER
3. Slöjdmaterialens miljöpåverkan : Trä- och metallslöjdlärares beskrivningar av undervisning och bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur undervisning kring slöjdmaterials miljöpåverkan i trä- och metallslöjd utformas och elevers kunskaper bedöms för att främja kunskaper om hållbar utveckling. De frågeställningar som formulerades för studien var: Hur beskriver slöjdlärare att de arbetar med materialjämförelser ur miljösynpunkt i sin undervisning? och Hur beskriver slöjdlärare att de bedömer elevernas kunskaper inom slöjdmaterialens påverkan på miljön? Studien utgår från ramfaktorteori som kommer att användas för att få perspektiv på både hur slöjdlärarnas uppfattning ser ut samt hur det kopplas till bedömningen av elevernas kunskaper i ämnet. LÄS MER
4. Digital Dashboard for Enhanced Waste Management in the Stockholm Municipality : Bridging Data Insights and Sustainable Practices
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : The surging global trend in waste generation, currently surpassing 2 billion tons annually in cities,stands as a pressing concern amid escalating climate change threats. This master's thesis aims todesign a digital dashboard tailored to the needs of the Stockholm Municipality's waste managementsystem and its different stakeholders. LÄS MER
5. Polestar 2 och de globala målen. Tillverkningsprocessen för Polestar 2 och dess betydelse för FN:s globala mål 12 & 13
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Det svenska elbilsföretaget Polestar specialiserar sig på elektriska prestandabilar med fokus på klimatneutralitet, cirkularitet, transparens och inkludering. Polestar strävar efter att förbättra dagens samhälle samt främja övergången till en hållbar och eldriven mobilitet. LÄS MER