Sökning: "hållbar utveckling i gymnasieskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling i gymnasieskolan.

  1. 1. Jag köper väldigt lite kläder och typ bara second hand : En kvalitativ studie om ungdomars hantering av klimatförändringar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Moa Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Klimatförändringar; Coping; Hållbar utveckling; Geografi; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ungdomar i gymnasiet hanterar klimatförändringar och om det finns skillnader mellan ungdomar som har läst geografi i gymnasiet och de som inte har läst geografi i gymnasiet. En kvalitativ metod har använts och data har hämtats in med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med elever på samhällsvetenskapliga programmet och naturvetenskapliga programmet. LÄS MER

  2. 2. #earth#enviroment#posthuman#sciencefiction#ecocriticism : eller, en ekokritisk läsning av science fiction-litteratur samt ett försök att sammanföra samtida klimatdiskussioner med framtidsgestaltningar av människan och hennes omvärld

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jacob Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Science fiction; ekokritik; posthumanism; Dune; The Left Hand of Darkness; Dawn; skönlitteratur; framtid; ekologi; klimatförändring;

    Sammanfattning : Uppsatsen gör en kvalitativ närläsning av utvalda passager i science fiction-verken Dune - Frank Herbert (1965), The Left Hand of Darkness - Ursula K. Le Guin (1969) och Dawn - Octavia E. Butler (1987). Materialet analyseras utifrån ett ekokritiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Medvetenheten om klimatfrågan bland elever i gymnasieskolan och vuxenutbildningen : En empirisk pilotstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Mattias Andersson; [2021]
    Nyckelord :climate change; environmental education; sustainable development; upper secondary school; adult education; klimatfrågan; klimatförändring; hållbar utveckling; miljöundervisning; gymnasieskolan; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : The purpose is to study, in a pilot survey, the consciousness of climate change among pupils in secondary school and in adult education. These are the research questions: - What consciousness of climate change do the pupils have? - What are the differences in respect of climate change consciousness between men and women, pupils in adult education and in upper secondary school and pupils in pre-university programmes and in vocational programmes? ”Climate Change Consciousness” is constructed as a concept consisting of ecological, social and economic dimension as well as the components knowledge, attitudes and behaviour. LÄS MER

  4. 4. "Kortsiktig vinst mot långsiktig pina" : En ekokritisk analys av Margaret Atwoods roman Oryx och Crake i förhållande till hur svensklärare kan arbeta med hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefin Larsson; [2021]
    Nyckelord :ekokritik; hållbar utveckling; litteraturundervisning; svenska; gymnasiet;

    Sammanfattning : Då en av vår tids stora frågor är hur vi ska lösa den rådande klimatkrisen har den föreliggande studien utforskat hur svensklärare kan arbeta med hållbar utveckling i litteraturundervisningen. Studien syftar till att undersöka den didaktiska potentialen i romanen Oryx och Crake (2003) av Margaret Atwood i förhållande till hur den kan användas som en utgångspunkt för att arbeta med hållbar utveckling i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Lärande om hållbar utveckling - på vilket sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Marcus Gårdnäs; Niklas Folkeson; [2021]
    Nyckelord :Digitala läromedel; diskursiva praktiker; governmentality; hållbar utveckling; läromedelsanalys; lärande för hållbar utveckling; pastoral makt;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett globalt problem där skola och utbildning har en särskild roll i att bemöta problemet. Begreppet är också mångtydigt och komplext. LÄS MER