Sökning: "hållbar utveckling individ"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling individ.

  1. 1. Hållbar förändring? : En studie av två olika arbetslags förutsättningar att genomföra policyförändring på gymnasiets Försäljnings- och Serviceprogram

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Harring; [2023]
    Nyckelord :Försäljning- och serviceprogrammet; enactment; Handel och hållbar utveckling; kollegialt lärande; lärande organisation; policyförändring; undervisning för hållbar utveckling.;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar frågan om hur ny policy kan genomföras i ett arbetslag och vilka förutsättningar för genomförandet som föreligger på individ-, grupp- och skolnivå. Uppsatsen behandlar även hur skolledare och lärare beskriver förändringen och vilka strategier lärare har för att genomföra policyförändringar. LÄS MER

  2. 2. Vad är grejen med maten? : En etnografisk studie om förskolan med måltiden i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Annie Axell; Mathilda Grennborg; [2022]
    Nyckelord :Förskolan; pedagogik;

    Sammanfattning : Måltiden har alltid funnits och sett olika ut och i förskolan är måltiden en återkommande aktivitet. Många barn äter flera mål om dagen på förskolan, måltiden kan vara en plats för omsorg, lärande och social interaktion. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Allocco; Hanna Wallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER

  4. 4. Återvunnet avloppsvatten, dagvatten eller dricksvatten för bevattning? : En multikriterieanalys över alternativa vattenkällor för bevattning hos Malmö Burlöv Golfklubb

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Sara Värnqvist; [2021]
    Nyckelord :Recycled wastewater; reclaimed wastewater; water reuse; irrigation systems; stormwater irrigation; alternative irrigation; multi criteria analysis; renat avloppsvatten; återvunnet vatten; bevattningssystem; bevattning med dagvatten; alternativ bevattning; multikriterieanalys;

    Sammanfattning : Förändrade förhållanden följer de allt mer påtagliga klimatförändringarna. Stora delar av samhällen är beroende av tillgång på rent vatten vilket tvingar länder till klimatanpassning. I Sverige lider många regioner av vattenbrist medan andra har tillgång en större mängd vatten. LÄS MER

  5. 5. Digitalt stöd vid sårbehandling : Sjuksköterskors erfarenheter av att använda appen OneWound: En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - avancerad nivå

    Författare :Johanna Wang; Åsa Bark; [2021]
    Nyckelord :Home health care; nurse; mobile application; person-centered care; wound care; wound specialist; Hemsjukvård; mobilapp; sjuksköterska; sårbehandling; sårexpert; personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Äldres behov av vård kommer att öka med en åldrande befolkning och fler kommer att drabbas av svårläkta sår. För att möta det stigande vårdbehovet behövs digitala verktyg vid sårbehandling, som kan bidra till trygghet, tillgänglighet och att vårdens resurser används effektivt. LÄS MER