Sökning: "hållbar utveckling mälardalens högskola"
Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling mälardalens högskola.
1. "Kortsiktig vinst mot långsiktig pina" : En ekokritisk analys av Margaret Atwoods roman Oryx och Crake i förhållande till hur svensklärare kan arbeta med hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Då en av vår tids stora frågor är hur vi ska lösa den rådande klimatkrisen har den föreliggande studien utforskat hur svensklärare kan arbeta med hållbar utveckling i litteraturundervisningen. Studien syftar till att undersöka den didaktiska potentialen i romanen Oryx och Crake (2003) av Margaret Atwood i förhållande till hur den kan användas som en utgångspunkt för att arbeta med hållbar utveckling i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER
2. Trafikutveckling i mälarparken : En studie med hållbara förbättringsförslag till trafikplaneringen i Öster Mälarstrand i Västerås
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Arbetet kom till av att det genom samtal med boende uppmärksammats problem i form av en sämre fungerande trafik i området Öster Mälarstrand i Västerås. Eftersom dessa problem kan anses ha en koppling till miljömässig hållbarhet, vore det intressant att undersöka hur lösningar kan bidra till en mer hållbar samhällsutveckling för detta område. LÄS MER
3. "Man är aldrig för liten för att göra skillnad" : En flermetodsforskningsstudie om hållbar utveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolepersonal beskriver och undervisar om hållbar utveckling. Metoden som används var en flermetodsforskning och datainsamling har skett genom en enkätundersökning, för att kunna besvara studiens frågeställningar. Studien har utgått från det teoretiska perspektivet intra-aktiv pedagogik. LÄS MER
4. Hållbar utveckling i dagens teknikundervisning : En kvalitativ studie om lärares beskrivningar av hållbar utveckling som del av teknikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Hållbar utveckling har fått en betydande roll i den undervisning som bedrivs i desvenska skolorna idag men arbetas med på olika sätt i olika ämnen. Syftet meddenna studie är att få mer kunskap om lärares beskrivningar av arbetet medhållbar utveckling som del av teknikundervisningen. LÄS MER
5. Samverkan som verktyg : En studie om hur samverkan kan nyttjas för att uppnå hållbara målsättningar i svenska kommuner
Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : SyfteStudien syftar till att undersöka hur verktyget samverkan kan användas för att uppnå hållbara målsättningar i svenska kommuner. Frågeställningar Vilka utmaningar finns det vid samverkansprojekt för att uppnå hållbara målsättningar i svenska kommuner?Vilka framgångsfaktorer kan effektivisera samverkansprocessen för projekt i svenska kommuner? Metod Forskningsstrategin var kvalitativ och genomförd med en abduktiv forskningsansats. LÄS MER