Sökning: "hållbar utveckling samhällskunskap a"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling samhällskunskap a.
1. Lärarperspektiv på hållbar utveckling i gymnasieskolans samhällskunskap : En kvalitativ intervjustudie om hur samhällskunskapslärare ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur samhällskunskapslärare på gymnasiet ämnesdidaktiskt motiverar stoffinnehåll i sin undervisning för hållbar utveckling. Undersökningsmetoden i studien är kvalitativ med en teoristyrd ansats och de två teorierna som ligger till grund för studien är frontlinjebyråkratteorin och Shulmans kunskapsteori. LÄS MER
2. Klimatångest, en överdrift eller ett faktum? : En metastudie om lärares sätt att undervisa om hållbar utveckling i syfte att minska lågstadieelevers klimatångest
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete ägnar sig främst till undervisande lärare i samhällskunskap. Då klimatfrågan kanupplevas som ett känsligt ämne för elever vill vi med detta arbete inspirera verksamma läraretill att använda och arbeta med copingstrategier, barnlitteratur och drama i undervisningen. LÄS MER
3. I hållbarhetens tjänst : En kvalitativ studie över lärares perspektiv på hållbar utveckling och dess roll i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : En stor fråga i samhället av idag är den om hur en god framtid på planeten möjliggörs och optimeras. Otaliga diskussioner och forskningar i ämnet finns och det är en brännande fråga för politiker och ledare världen över. Ett viktigt led i en hållbar utveckling – som frågan kommit att begreppsliggöras som – handlar om utbildning. LÄS MER
4. Hållbar utveckling i undervisning : En intervjustudie med samhällskunskaps- och SO-lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Sustainable development is a multidimensional concept that has come to influence people’severyday lives and ways of thinking since it was introduced in 1987. Education is seen as aprerequisite for creating a sustainable world. LÄS MER
5. Det holistiska perspektivet i undervisning om hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi har skrivit en kunskapsöversikt med syftet att undersöka om och hur lärares kunskaper- och undervisning om hållbar utveckling skiljer sig. Vi ville undersöka om skillnaderna har betydelse för den holistiska undervisning som ESD förespråkar. LÄS MER