Sökning: "hållbar utveckling slöjd"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling slöjd.
1. Realisering av hållbar utveckling i slöjdämnet : Materialval – resurshållning – kvalitet – problemlösning –produktvård – reparation – återbruk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Hållbar utveckling har varit med som innehåll i kursplanen för slöjd sedan 2011. Det finns ytterst lite forskat om hur slöjdlärare undervisar om hållbar utveckling i sin undervisning. Syftet med detta examensarbete är således att undersöka hur begreppet hållbar utveckling ger sig uttryck i svenska slöjdlärares undervisning. LÄS MER
2. Att slöjda för samhällelig förändring?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : “Att slöjda för samhällelig förändring?” syftar till att utforska slöjdämnets potential att undervisa för hållbar utveckling. Resultatet bygger på en litteraturstudie av forskningsfältet för hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER
3. Hur slöjdlärare synliggör hållbar utveckling i slöjden.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts med hjälp av en informantgrupp bestående av slöjdlärare i ämnet trä och metallslöjd. Deltagarna i denna slöjdgrupp har svarat på en digital enkät som undersöker hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER
4. Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från att definitionen ger en bred, men vag förståelse om begreppet. LÄS MER
5. SPILL, SKRUFS OCH STUVAR : Textilt restmaterial som resurs i slöjdundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Under hösten 2022 infördes en ny läroplan i den svenska grundskolan, i vilken undervisning om och för hållbar utveckling får ett större utrymme än tidigare. Dagligen uppstår spill i form av textila rester i slöjdundervisningen och vi ställer oss frågan om dessa kan fungera som en resurs i hållbarhetsundervisningen inom slöjdämnet. LÄS MER