Sökning: "hållbar utveckling"

Visar resultat 36 - 40 av 5245 uppsatser innehållade orden hållbar utveckling.

  1. 36. Biologiundervisning i förskolan, vad är det? : En intervjustudie om biologiundervisningens karaktär i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Persson; Emmie Uhlén; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic questions; Education; Preschool; Preschool Teachers; Biologi; Didaktiska frågor; Förskola; Förskollärare; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa biologiundervisningens karaktär i förskolans undervisningsverksamhet utifrån förskollärararnas uppfattningar. Detta görs genom frågeställningarna; Vilket innehåll behandlas inom biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilka undervisningsstrategier används i biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilket syfte får biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Studien tar sin utgångspunkt i att belysa biologi som ämnesområde då det inte framställs explicit i förskolans Läroplan Lpfö 18, trots att innehållet behandlar biologi. LÄS MER

  2. 37. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Camilla Berneklint; [2024]
    Nyckelord :Home Economics; Education for Sustainable Development; Agenda 2030; Sustainable Development Goals and Education; Hem- och konsumentkunskap; lärande för hållbar utveckling; Agenda 2030; globala målen samt undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER

  3. 38. Business Model Innovation for Energy Communities : A Cross-Comparative Analysis with the Business Model Canvas in the Swedish energy market

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sohel Abdu; [2024]
    Nyckelord :Energy Communities; Renewable Energy Systems; Business Model Canvas Innovation; Swedish Energy Policy; Prosumer engagement; Circular Energy Economy; Smart Energy Technology; Sustainable Energy Transition.; Energigemenskaper; Förnybara Energisystem; Affärsmodells Canvas Innovation; Svensk Energipolitik; Prosumer engagemang; Cirkulär Energi Ekonomi; Smart Energiteknik; Hållbar Energi Övergång;

    Sammanfattning : This thesis undertakes a thorough exploration of business models for energy communities, specifically tailored to the unique requirements of the Swedish energy sector. Its objective is to identify and evaluate global business models for energy communities, focusing on their applicability within Sweden's regulatory, market, and socio-cultural contexts. LÄS MER

  4. 39. Digital Dashboard for Enhanced Waste Management in the Stockholm Municipality : Bridging Data Insights and Sustainable Practices

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Youssef Ramy Farouk Fam; [2024]
    Nyckelord :Waste management; Dashboard; Design; Digitalisation; Data visualization; Waste sorting behavior; Avfallshantering; Dashboard; Design; Digitalisering; Datavisualisering; Källsorteringsbeteende;

    Sammanfattning : The surging global trend in waste generation, currently surpassing 2 billion tons annually in cities,stands as a pressing concern amid escalating climate change threats. This master's thesis aims todesign a digital dashboard tailored to the needs of the Stockholm Municipality's waste managementsystem and its different stakeholders. LÄS MER

  5. 40. Länderna Afrika och Asien : En diskursanalys av elevsvar i de nationella proven för åk 9

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Tim Sundholm; [2024]
    Nyckelord :Geografi; Nationella prov; Hållbar utveckling; Postkolonialism; Eurocentrism;

    Sammanfattning : Kritik riktad mot västerländska skolsystem som reproducerande av postkoloniala strukturer i form av euro- och etnocentrism har länge varit på agendan. Mekonnen Tesfahuney (1999) kritiserar utbildningssystemen för dess inrättande av monokulturella skolor inom vilka postkoloniala strukturer upprätthålls. LÄS MER