Sökning: "hållbar utvekling"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden hållbar utvekling.

  1. 1. Fokus på hållbarhet? : En analys av kulturmiljövårdens miljömässiga hållbarhetsarbete analyserat enligt Kulturvård 3.0

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Kulturvård

    Författare :Andréa Hallstensson; [2022]
    Nyckelord :cultural herritage management; enviromental sustainability; arguments and communication; The 2030 Agenda for Sustainable Development; Kulturvård 3.0; kulturmiljövård; hållbar samhällsutveckling; miljömässig hållbarhet; argument och kommunikation; Agenda 2030; Kulturvård 3.0;

    Sammanfattning : Uppsatsen har två tydliga utgångspunkter. Den ena lyfter fram Agenda 2030 som en gemensam målbild för det hållbarhetsarbete som behöver ske för att uppnå ett socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbart samhälle inom överskådlig framtid. LÄS MER

  2. 2. Hur gestaltar lärare hållbar utvekling? : En fenomenografisk analys av lärares gestaltning inom kursen Teknik1 på gymnasiet

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marika Kajo; [2017]
    Nyckelord :education for sustainable development; ESD ; Technolocial Education TE ; design; utbildning för hållbar utveckling UHU ; teknikdidaktik; design;

    Sammanfattning : Skolverkets styrdokument definierar vad som ska undervisas i skolan. Eftersom ett styrdokument består av ord och undervisningen ska omsättas i konkret praktik, finns utrymme för lärares olika gestaltning i den praktiska undervisningen ute i klassrummen. LÄS MER

  3. 3. Alla varor som går att göra ekologiska ska vara ekologiska -En studie av hur elever i åk 4 resonerar i konstruerade situationer kring hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Evelina Sköld; Sanna Björklund; [2013]
    Nyckelord :basera; elever; erfarenheter; hållbar utveckling; intervjuer; komplext; observationer; resonera; årskurs fyra;

    Sammanfattning : Denna studie berör begreppet hållbar utveckling i en utbildningskontext och syftar till att kartlägga hur tolv elever i årskurs fyra resonerar kring hållbar utvekling och framtid, samt vad de baserar sina resonemang på. Undersökningen utgår från ett sociokulturellt, pragmatiskt angreppssätt och då främst John Deweys transaktionella perspektiv på meningsskapande. LÄS MER