Sökning: "hållbarhet generation Z"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden hållbarhet generation Z.

  1. 1. Nästa generationens investerare i det moderna samhället : En kvantitativ studie om likheter och skillnader mellan generation X och Z i hur hållbarhet, makroekonomiska faktorer och sociala medier påverkar investeringsbeteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Oskar Törnfeldt; Martin Ageman; [2023]
    Nyckelord :Investeringsbeteende; Generation X; Generation Z; Hållbarhet; ESG; Konjunktur; Inflation; Sociala medier;

    Sammanfattning : Bakgrund: Från Stockholms Fondbörs till dagens teknologiskt drivna samhälle har svenska investerare fortsatt att göra affärer på börsen i över ett sekel. Samhället är under ständig utveckling och i en tid med ekonomisk osäkerhet, hög inflation och ökande hållbarhetsfokus är det av betydelse att förstå hur externa faktorer påverkar investeringsbeteende. LÄS MER

  2. 2. Individanpassad marknadsföring och den personliga integriteten : En komparativ studie kring påverkan av individanpassad marknadsföring sett ur generation X och generation Z:s perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ellen Larsson; Felicia Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; personlig integritet; generation X; generation Z; cookies; avlyssning;

    Sammanfattning : Genom dagens digitalisering har den traditionella marknadsföringen utvecklats till en mer individanpassad marknadsföring, där företag i större utsträckning riktar sig till konsumenter på individnivå. Detta för att kunna nå konsumenten på ett personligt plan och därmed skapa annonser anpassade utefter den enskilda individen. LÄS MER

  3. 3. Gen Z & hållbar modekonsumtion online : En kvalitativ studie om Gen Z:s attityder gentemot hållbar modekonsumtion online

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Elenore Juliusson; Tarek Elias Mohsen; [2023]
    Nyckelord :Hållbarhet; planerat beteende; avsikt-beteendegap; konsumtion; generation Z; hållbart mode;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Elenore Juliusson (98/07/17) Tarek Elias Mohsen   (92/09/21) Titel:   Gen Z & hållbar konsumtion online Handledare:  Sara Melén Hånell Nyckelord:  Hållbarhet, planerat beteende, avsikt-beteendegap,  konsumtion, generation Z, hållbart mode   Forskningsfråga: Hur översätts Gen Z:s attityd när det kommer till köpbeteende online     med fokus på mode och hållbarhet?  Syfte:   Studien undersöker Gen Z:s attityd till hållbar modekonsumtion och    vad som påverkar deras köpbeteende online. Metod:  Kvalitativ metod med fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. Scrolla för hållbarhet : En undersökning om Instagrams roll i klimatfrågan samt hur dess funktioner fungerar i informationsspridning kring klimatkrisen bland generation Z.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Ellen Hjerpe; Johanna Persson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; Climate Crisis; Social Media; Engagement; Digital Activism; Generation Z; Sociala Medier; Instagram; Klimatkrisen; Engagemang; Digital aktivism; Generation Z;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker Instagrams roll i klimatfrågan och hur dess funktioner fungerar för att sprida information om klimatkrisen bland generation Z. Studien fokuserar på detta begränsade ämnesområde eftersom det är en av vår tids viktigaste frågor. LÄS MER

  5. 5. Från värnplikt till yrkesidentitet : Varför den nya generationen väljer att stanna iFörsvarsmakten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Johan Tideskog; Mikael Lindström; [2023]
    Nyckelord :Swedish Armed Forces; GSS; GSS K; recruitment; motivation; conscription; squad leader; soldier; army; iGen; Generation Z; professional identity; Commitment; Försvarsmakten; GSS; GSS K; rekrytering; motivation; värnplikt; gruppbefäl; soldater; armén; iGen; Generation Z; professionell identitet; Commitment;

    Sammanfattning : Försvarsmakten växer. För att skapa det robustare försvar med ökad förmåga, som beskrivs i Försvarsmaktens Perspektivstudie 2022, krävs under överskådlig framtid en tillväxt av de militära personalkategorierna. En personalkategori som Försvarsmakten har haft svårt att rekrytera är anställda soldater och gruppbefäl. LÄS MER