Sökning: "hållbarhet konsument"
Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden hållbarhet konsument.
1. Den svenska paradoxen - när den stränga marknadsföringsrättsliga regleringen av miljöpåståenden sätter hållbarheten på spel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : EU har sedan flera år tillbaka arbetat för en mer hållbar och miljövänlig konsumtion inom unionen. Marknadsföring påverkar konsumenters val i stor utsträckning och för att konsumenter ska kunna fatta välinformerade affärsbeslut krävs att marknadsföringen är vederhäftig. LÄS MER
2. ”Allting handlar ju om förståelse liksom, viljan till förståelse” – Hur jordbrukare upplever relationen till sina kunder inom restaurangbranschen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Hållbara konsumtionstrender är idag en omtalad diskurs som riktar fokus på hur livsmedel produceras och kommuniceras från jord till bord. Efterfrågan på hållbara råvaror har ökat i Sverige, inte minst inom restaurangverksamheter. LÄS MER
3. Inflytandet av Corporate Social Responsibility : En kvalitativ studie om hur företag interagerar Corporate Social Responsibility i sin marknadsföring
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : CSR-aktiviteter har blivit ett allt vanligare initiativ av företag för att kunna påverka konsumenter samt differentiera utbudet av produkter. Det är dock sällan som konsumenter blint accepterar dessa initiativ som uppriktiga handlingar och belönar inte företagen i det direkta skedet. LÄS MER
4. Minskning av matsvinn i hushållen: olika analysmetoder, liknande resultat : en litteraturstudie
Magister-uppsats, SLU/Dept. of Energy and TechnologySammanfattning : Minskning av matsvinn är ett av delmålen i FN:s Agenda 2030, en handlingsplan för omställning till ett hållbart samhälle. Globalt ska matsvinnet halveras per person i butik och konsumentled och minskas längs hela livsmedelskedjan till år 2030. LÄS MER
5. Från irritation till inspiration: Hur konsumenter upplever en bekväm och hållbar returneringsprocess
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : En svag korrelation identifierades mellan hållbart beteende och TPB-modellen, där positiva attityder inte motsvarade faktiska handlingar. Dessutom prioriterar konsumenter bekvämlighet över hållbarhet, vilket kan förklaras genom TPB-modellen och en tendens att fokusera på egna behov framför samhällsproblem... LÄS MER