Sökning: "hållbarhetsredovisning kunder"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden hållbarhetsredovisning kunder.

  1. 1. Hur kundlojalitet och legitimitet påverkas av en greenwashingskandal

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Kristina Dahlin; Edda Ödqvist; [2022]
    Nyckelord :greenwashing; customer loyalty; newsmedias influence; social medias influence; sustainability; legitimacy; greenwashing; kundlojalitet; nyhetsmedias påverkan; social medias påverkan; hållbarhet; legitimitet;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur påverkas H&Ms kunder och dess lojalitet som följd av greenwashingskandaler, med hänsyn till deras befintliga hållbarhetssyn och hur de generellt påverkas av nyhetsmedia och social media? Hur förändrar H&M sin hållbarhetsrapportering för att stärka legitimiteten som följd av en förändrad kundlojalitet på grund av greenwashingskandal? Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera kundernas lojalitet till företag till följd av en greenwashingskandal, med hänsyn till nyhetsmedia och social media samt kundernas hållbarhetssyn. Vidare undersöks om och på vilket sätt företagen förändrar deras hållbarhetsredovisning som följd av greenwashingskandalen som påverkat kundlojaliteten för att upprätthålla legitimitet. LÄS MER

  2. 2. A qualitative research on Scope 3 reporting including challenges and improvements

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emma Eichhardt; Olivia Steen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In recent years there has been an increased focus on the responsibility that companies have regarding the environment and there have been many new initiatives and regulations on how the companies should report on sustainability. One of these initiatives is the Greenhouse Gas protocol which introduced the term Scope 3 emissions 10 years ago, which covers indirect emissions up & down the value chain. LÄS MER

  3. 3. Hållbarhetsredovisning i mindre företag : Motiven bakom frivillig hållbarhetsredovisning i mindre svenskaföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Hanna Gustafsson; Victor Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; voluntary; legitimacy; stakeholders; CSR; legal requirements; information asymmetry; Hållbarhetsredovisning; frivillig; legitimitet; intressenter; CSR; lagkrav; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhetsrapportering omfattar företagets redovisning av miljömässiga, ekonomiska och sociala påverkan. Enligt svensk lag är det obligatoriskt för större företag att upprätta en hållbarhetsrapport men det finns även mindre företag som väljer att upprätta en hållbarhetsrapport trots att de inte omfattas av detta lagkrav. LÄS MER

  4. 4. Årsredovisningslagens påverkan på företags hållbarhetsrapporter inom dagligvaruhandeln. - En studie om effekterna av den nya hållbarhetsredovisningslagen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Marcus Andersson; Joel Rikarsson; [2021]
    Nyckelord :grocery store industry; sustainability reporting; regulation; legitimacy; isomorphism; dagligvaruhandel; hållbarhetsredovisning; reglering; legitimitet; isomorfism; Årsredovisningslagen.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga vilka effekter lagen om hållbarhetsredovisning (SFS 1995:1554, 6 kap. 10-14 §§) har haft på Icas, Coops, Axfoods och Lidls hållbarhetsrapporter samt vilka andra faktorer som påverkat hållbarhetsrapporternas utveckling mellan åren 2016 och 2018. LÄS MER

  5. 5. Årsredovisningslagens påverkan på företags hållbarhetsrapporter inom dagligvaruhandeln - En studie om effekterna av den nya hållbarhetsredovisningslagen

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Marcus Andersson; Joel Rikardsson; [2021]
    Nyckelord :grocery store industry; sustainability reporting; regulation; legitimacy; isomorphism.; dagligvaruhandel; hållbarhetsredovisning; reglering; legitimitet; isomorfism; Årsredovisningslagen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga vilka effekter lagen om hållbarhetsredovisning (SFS 1995:1554, 6 kap. 10-14 §§) har haft på Icas, Coops, Axfoods och Lidls hållbarhetsrapporter samt vilka andra faktorer som påverkat hållbarhetsrapporternas utveckling mellan åren 2016 och 2018. LÄS MER