Sökning: "hållbarhetsredovisning marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden hållbarhetsredovisning marknadsföring.

  1. 1. Hållbarhetsredovisning som marknadsföringsverktyg – En undersökning av de marknadsföringsrättsliga konsekvenserna av företagens hållbarhetsredovisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Saga Sthen; [2023]
    Nyckelord :EU-rätt; associationsrätt; marknadsföringsrätt; miljöpåståenden; hållbarhetsredovisning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Environmental and climate issues are becoming increasingly relevant in society. Both consumers and companies, as well as international organizations are placing greater focus on these issues. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning - En studie utifrån ett intressentperepektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Elvira Jarlfors; Mathilda Eryd; [2021]
    Nyckelord :: IASB; IFRS Foundation; Comment Letters; green marketing; greenwashing; stakeholder theory; legitimacy theory.; IASB; IFRS Foundation; Comment Letters; grön marknadsföring; greenwashing; intressentteorin; legitimitetsteorin.;

    Sammanfattning : AbstractThroughout the world today, there is unquestionably, an increasing interest surrounding issuesconcerning sustainability, and this has in turn led to new discussions regarding the developmentof sustainability reporting. It is mandatory in Sweden for example, for companies which meetcertain criteria set by the ÅRL, to prepare reports on sustainability, including a compulsoryannual summary. LÄS MER

  3. 3. Vad kommunicerar Sveriges “mest hållbara” företag om hållbarhet? : En fallstudie om vad hållbara företag kommunicerar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

    Författare :Magdalena Äng; [2021]
    Nyckelord :Agenda 2030; Cornerstone Model; Global Reporting Initiative; Market Analysis; Materiality Principle; Sustainable Marketing; Sustainability Reporting; Sustainable Brand Index; Agenda 2030; Hållbar marknadsföring; Hållbarhetsredovisning; Hörnstensmodellen; Marknadsanalys; Sustainable Brand Index; Global Reporting Initiative; Väsentlighetsanalys;

    Sammanfattning : The climate, the environment and sustainability work are in more focus than ever. With the growing interest in sustainability work, new opportunities with data, and technological progress, opportunities—but also challenges—are created. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsarbete och organisationens effektivitet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Cecilia Railert; Cecilia Brandt; [2020]
    Nyckelord :CSR; CSR-redovisning; hållbarhetsredovisning; hållbarhet; effektivitet; intern och extern CSR; Sverige; Finland;

    Sammanfattning : Idag är hållbarhetsstrategier inte en konkurrenskraftig fördel, utan en nödvändighet. Trots dettatenderar studier om hållbarhet att fokusera på dess positiva effekter gällande externaintressenter och marknadsföring. LÄS MER

  5. 5. Vad avgör kvaliteten på hållbarhetsredovisningen? : Faktorer bakom beslut att tillämpa GRI:s standarder samt upplåta hållbarhetsredovisning för extern granskning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Patrik Arestav; Mikael Sjöstedt; [2020]
    Nyckelord :Hållbarhetsredovisning; GRI;

    Sammanfattning : Syfte: Mycket av innehållet i hållbarhetsrapporter kan ses som marknadsföring från företagen som skriver om vilka ambitioner de har för sitt hållbarhetsarbete, men mindre om deras faktiska miljömässiga påverkan. Vi har därför försökt definiera en hållbarhetsrapports kvalitet och sedan studerat vilka faktorer som ligger bakom denna. LÄS MER