Sökning: "hållbarhetsredovisning slu"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden hållbarhetsredovisning slu.

  1. 1. Innovativa företags utformning av hållbarhetsarbete och dess inverkan på legitimiteten : en fallstudie av K2A

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Emelie Ekström; Emma Gozzi; [2022]
    Nyckelord :legitimitet; hållbarhet; intressentteorin; triple bottom line; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Unga innovativa företag står inför en utmaning avseende att skapa och erhålla trovärdighet och legitimitet för sin verksamhet. Detta då de ännu inte byggt upp ett förtroende hos sina intressenter. Därmed behöver dessa företag hitta sätt för att uppnå legitimitet. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsrapporteringens effekter för flygbranschen : en fallstudie av Swedavias hållbarhetsrapportermellan 2017 och 2019

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :David Hartman; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; Triple Bottom Line; hållbarhetsredovisning; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Att arbete utefter en hållbar utveckling ställer höga krav på organisationsledningar – de behöver arbeta utefter Brundtland-rapportens definition av hållbar utveckling, samtidigt som de tillfredsställer organisationens intressenters behov. Det har lett till att organisationer sätter tydliga mål, prioriterar hållbarhetsarbetet och tar generellt ett större ansvar över dess påverkan. LÄS MER

  3. 3. Ensuring legitimacy trough CSR communication in the biobased sector

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Ludvig Essebro; [2020]
    Nyckelord :business ethics; corporate responsibility; corporate sustainability; forest sector; SDG; sustainability; sustainability reporting; affärsetik; företagssansvar; hållbarhetsrapportering; hållbarhetsredovisning; hållbar utveckling; skogsindustri; skogssektor;

    Sammanfattning : The importance of corporations in sustainable development has increased. With augmented expectations of responsibility from the general public, the corporation may be obligated to engage in corporate sustainability to obtain legitimacy and a social license to operate. LÄS MER

  4. 4. Varumärkesbyggnad genom hållbarhetsrapportering : en fallstudie av NCC:s hållbarhetsrapporter mellan 2013–2018

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Rubab Chowdhury; Rasmus Nyqvist; Gustaf Linderoth; [2019]
    Nyckelord :varumärke; varumärkesbyggnad; hållbarhetsredovisning; hållbarhetsrapporter; legitimitet; identitet;

    Sammanfattning : Varumärket har på senare tid blivit en viktig tillgång i ett företag. Med ett starkt varumärke kan företag särskilja sig från närstående konkurrenter och erhålla ett mervärde för intressenter som kan vara gynnande ur ett företagsekonomiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Bankers hållbarhetsredovisning och innehållets relevans för deras intressenter : en fallstudie på företag inom banksektorn

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :August Engström; Helena Nguyen; [2018]
    Nyckelord :hållbarhetsrapportering; hållbar utveckling; drivkrafter; transparens; jämförbarhet; intressenter; regelverk;

    Sammanfattning : Recently, a new directive on sustainability reporting has been introduced in the European Union, which states that all major companies within the union are required to establish a sustainability report for the public. One reason for this is that stakeholders in society demand transparency and openness in sustainability issues that concern the social and environmental impact of corporations. LÄS MER