Sökning: "hållbart beteende"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade orden hållbart beteende.

  1. 1. Det börjar lukta surt... : En semiotisk studie om Oatlys kommunikationsstrategier i reklamkampanjen Spola mjölken

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jenny Gustafsson; Amanda Ingvarsson; [2020]
    Nyckelord :semiotic study; Oatly; sustainability; legitimacy theory; DotCool; semiotics; rhetoric; commercial; advertising; visual communication; strategy; semiotisk analys; Oatly; hållbarhet; legitimitet; DotCool; semiotik; retorik; reklam; marknadsföring; visuell kommunikation; reklamfilm; strategi;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är miljön ett viktigt och mycket omdebatterat ämne, och att välja hållbara livsmedel har blivit hög prioritet för många, vilket mynnar ut i en hög efterfrågan hållbara och inte minst veganska råvaror. Veganska alternativ till mjölk, exempelvis havredryck, har därför framtagits och anses vara ett bra alternativ för den som värnar om både miljö och hälsa. LÄS MER

  2. 2. Småskaliga Grönsaksproducenter i Staden En Kvalitativ Studie av Företagares Förståelse av Konsumenters Barriärer vid Köp av Lokalproducerade Grödor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karin Bäckgren; Sara Fransson; [2019-06-20]
    Nyckelord :Lokalproducerad mat; småskaliga grönsaksproducenter; konsumentbarriärer; strategi.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att producera mat nära de platser där maten ska konsumeras kan bidratill ett mer hållbart matsystem. En utmaning är att hitta metoder för småskaligagrönsaksproducenter att vara långsiktigt konkurrenskraftiga. Som företagare behövsförståelse för vad som styr konsumenters beteende i förhållande till lokal mat. LÄS MER

  3. 3. SLOW FASHION : Ett genomtänkt och planerat köp som kräver större uppoffring?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi; Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Amadeus Hedenör; Victor Rotting; [2019]
    Nyckelord :Slow fashion; attitude-behaviour gap; sustainable; ethics; consumer behaviour; consumer culture theory; price; buying process; Slow fashion; attityd-beteende-gap; hållbarhet; etik; konsumentbeteende; consumer culture theory; pris; köpprocessen;

    Sammanfattning : I kontrast till fast fashion, som tampas med snabbt mode och massproduktion med korta ledtider har slow fashion-rörelsen kommit och anammats av flera aktörer på modescenen. Med hjälp av slow fashion vill man således inspirera till en hållbar och tidlös garderob som är genomtänkt och står stark mot modevärldens snabba svängar och därpå, bidra till att konsumtionen inte ökar i kvantitet utan i kvalitet. LÄS MER

  4. 4. Restvatten på tapp

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Fredrik Horn; [2019]
    Nyckelord :produktdesign; hållbar utveckling; användarcentreraddesign; design för ett hållbart beteende; vattenåteranvändning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att identifiera var i det personliga köket som slösaktigt beteende sker och att designa en produkt som gör det lätt för användaren att agera på ett mindre slösaktigt sätt. Genomgående i arbetet var det två områden inom design som var i fokus, Design för Hållbart Beteende (DfSB) och Användarcentreraddesign (ACD). LÄS MER

  5. 5. Människors mjölkval - En lokal studie kring bakomliggande orsaker till valet av komjölk eller växtdryck

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Sofia Magnusson; [2019]
    Nyckelord :konsumtion; hållbar konsumtion; mjölkkonsumtion; mjölk; komjölk; växtbaserad dryck; växtdryck; växtmjölk; beteende; mänskligt val; mänskliga val; växthusgasutsläpp; consumption; sustainable consumption; milk consumption; milk; cows milk; plant-based; plant-based milk; behaviour; behavior; human choice; GHG emissions; environment; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Sweden has for the last half-century had a very high consumption of dairy products compared to other European countries. This high demand in cow’s milk puts a lot of pressure on the dairy industry which requires a high amount of feed, water and energy to produce dairy products. LÄS MER