Sökning: "hållbart inköp inom mode"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden hållbart inköp inom mode.

  1. 1. Stylingservice som hållbar produkt : Värdet av en konsulterande stylingtjänst för minskad överkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Karl Sedeborn Holst; Agnes Ottander; [2023]
    Nyckelord :Consumer behaviour; sustainability; individual-focused advisory consumption; PSS; Konsumentbeteende; hållbarhet; individfokuserad rådgivande konsumtion; PSS;

    Sammanfattning : Dagens konsumtion av kläder hos den genomsnittlige konsumenten består till stor del av överkonsumtion. Ett bristande engagemang samt okunskap om klädkonsumtionens miljöpåverkan är ofta bidragande faktorer till ohållbar konsumtion. LÄS MER

  2. 2. Gröna inköpsbeslut : en kvalitativ studie om inköparens agens i svenska modeföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Siri Widén; Alexandra Wickström; Isabelle Kågelius; [2021]
    Nyckelord :Green purchasing; Environmental sustainability; Sustainable fashion; Purchasing decision; Gröna inköp; miljömässig hållbarhet; hållbart mode; inköpsbeslut;

    Sammanfattning : Att modeindustrin har stor inverkan på miljön har varit känt inom industrin sedan decennier och allmänhetens medvetenhet ökar för varje år. I övergången mellan retorik och praktik, där konsumenter allt mer kräver transparens kring faktiska åtgärder snarare än retoriska eller performativa hållbarhetsinitiativ, uppstår ett behov av studier kring hur företag arbetar eller kan arbeta med hållbarhet i praktiken. LÄS MER

  3. 3. Fast fashion mot en hållbar framtid- En studie kring konsumenters attityder till hållbart mode

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :KATARINA SJÖLIN; JOHANNA STRÖMBERG; [2011]
    Nyckelord :fast fashion; sustainable fashion; communication; the green consumer; attityder; hållbart mode; kommunikation; den gröna konsumenten; attitudes;

    Sammanfattning : Under de senaste 15 åren har modeindustrin växt och blivit både snabbare och billigare och begreppet fast fashion har etablerats. Fast fashion är en affärsstrategi inom modeindustrin vars mål är att reducera ledtiderna från idé till butik. LÄS MER

  4. 4. En svensk syntetsnobb i relation till en norsk ulv i fårakläder : en komparativ studie om friluftslivsprodukters utveckling i Sverige och Norge under senaste 20 åren

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Niklas Poijes; [2011]
    Nyckelord :friluftsliv;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att jämföra och belysa hur friluftslivsföretag har utvecklats och hur utveckling och användande av friluftslivsprodukter skett i Sverige och Norge under senaste 20 åren samt hur utvecklingen kan tänkas se ut i framtiden.                       - Hur har den ekonomiska utvecklingen sett ut för företagen? - Hur har utvecklingen sett ut för kvinnor? - Påverkar moderna äventyrare utvecklingen? - Sker utvecklingen mot design mer än funktion? - Påverkar en eventuellt rådande sportifiering utvecklingen? - Hur påverkar reklam och metaprodukten utvecklingen? - Finns skillnader mellan Sverige och Norge rörande detta? Metod: Genomgång av litteratur och produktinformation från företagen Haglöfs, Bergans och Aclima kompletterat med kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner inom respektive företag och fyra andra personer  med nära koppling till friluftsliv. LÄS MER