Sökning: "hållbart samhälle med utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden hållbart samhälle med utbildning.
1. Praktiska tillämpningar av hållbart ledarskap inom en organisation i logistikbranschen : En kvalitativ undersökning av hur hållbart ledarskap används inom en organisation i praktiken
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I takt med nya förhållningsätt och organisatoriska krav, förväntas ett ansvarstagande av organisationer gällande den hållbara utvecklingen. Nya idéer uppstår, översätts och fastställs inom det organisatoriska sammanhanget för att upprätthålla ett hållbarhetsarbete. LÄS MER
2. 15 minute city: Revolution in Södertälje? : A study on how the concept of 15 minute city can be applied to Södertälje.
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)Sammanfattning : In a society where everything must be within the vicinity and accessible, people face challenges like climate, segregation and inequality. All people have the right to services such as education, care, work and housing without being prevented by unsustainable urban planning. LÄS MER
3. Prognosmodeller som verktyg för bedömning : Ett arbete om att nyttja elevdata i gymnasieskolan för att stödja betygsättning
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : De Förenta Nationernas Agenda 2030 fastställer som ett delmål att säkerställa utbildning av hög kvalitet och främja livslångt lärande för alla som en del av arbetet för ett mer hållbart samhälle. Vikten av detta delmål blir särskilt tydlig i och med det observerbara sambandet mellan en fullständig gymnasieexamen och allmän hälsa i Sverige; gymnasiestudenter som går ut med en gymnasieexamen tenderar att erhålla bättre allmän hälsa. LÄS MER
4. Teknik, engelska och hållbar utveckling : En kvalitativ studie hur hållbar utveckling framträder i ämnena teknik och engelska i läroplanen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Currently the Education for sustainable development practices obtain a critical spot in Swedish education, owing to its prominent position in international educational policy. This qualitative analysis, based on the Pragmatism Theory, aims in the first place to investigate in what way Agenda 2030 relate to the Swedish curriculum, and how it has changed between Lgr 11 and Lgr 22. LÄS MER
5. Restprodukter inom skrotbaserad stålindustri – en fallstudie av Uddeholms AB. Värdeskapande materialströmmar och industriell symbios för ökad samhällsnytta
Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : A variety of excess material is produced in the processes used in the scrap-metal based steel industry. The largest stream of material, by volume, is steel slag. Since slag material has very different properties and wide differences in its chemical composition its usage can be found in different sectors. LÄS MER