Sökning: "hög ljudnivå barn"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden hög ljudnivå barn.

  1. 1. Barngruppens storlek och dess inverkan i förskolan : Förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Samuelsson; Jennie Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barngrupp; barngGruppsstorlek; förskollärare; förskolemiljö; undervisning; barns utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa förskollärares upplevelser av barngruppens storlek och dess påverkan på undervisning, miljön samt barns utveckling och lärande i förskolan. Studien har sin utgångspunkt i tidigare forskning kring barn och förskola i framför allt nordiska länder. LÄS MER

  2. 2. (O)ljud i förskolan : En studie av barns och pedagogers upplevelse av ljud och oljud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sophie Meijer; Alexsandra Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Förskola; hälsa; ljud och oljud; materiella ting och pedagoger;

    Sammanfattning : Ljudmiljön är något som ofta blir problematiserat i dagens förskola av pedagogerna. Storleken på barngrupperna ökar i takt med att världens befolkning ökar, vilket leder till att den allmänna ljudnivån höjs i förskolan. En hög ljudmiljö påverkar inte bara pedagogerna, utan även barnen. LÄS MER

  3. 3. Relationens betydelse i ett stödjande arbete för barn i behov av särskilt stöd i den fria leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annie Erhardt; Julia Melin; [2021]
    Nyckelord :Fria leken; interaktion; lekgrupp; relation; relationellt perspektiv; stategier;

    Sammanfattning : Utifrån våra egna erfarenheter och forskares tidigare forskning kan vi se ett problem i att barn i behov av särskilt stöd, ofta löper risk att missas av förskolläraren i en interaktion i den fria leken. Därmed är syftet med denna studie att undersöka förskollärares eventuella stödjande arbete med barn i behov av särskilt stöd i den fria leken samt förskollärares syn på relationens betydelse i det stödjande arbetet. LÄS MER

  4. 4. En specialpedagogs uppdrag : En intervjustudie om vilken hjälp specialpedagogen kan bidra med

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rebecka Sundbäck; Therése Thulin; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogens uppdrag; autismspektrumtillstånd;

    Sammanfattning : Inledning Vardagen på förskolan kan innebära en stor utmaning för barn med symptom som motsvarar autismspektrumtillstånd. Utmaningarna kan exempelvis vara hög ljudnivå, svårigheter med både socialt samspel och samspel med andra. I vårt uppdrag som förskollärare beskriver Läroplanen för förskolan (Lpfö 2018, s. LÄS MER

  5. 5. Ljud kopplat till den fria leken inomhus : En intervjustudie om förskollärares hantering och reglering av ljud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Caroline Lind-Rätsep; Amanda Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Arbetssätt; buller; fri lek; förskola; förskollärare; ljud; profession; strategier;

    Sammanfattning : Förskollärares hantering och reglering av höga ljudnivåer i barns fria lek är något somdet inte finns mycket tidigare forskning kring. Ljudnivån är ofta hög under den frialeken och detta påverkar förskollärares och barnens utveckling i vardagen på olika sätt. LÄS MER