Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Brobanor och dess egenskaper för kommande höghastighetsjärnväg : Brobanors användning och egenskaper i samband med höghastighetsjärnväg
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : SammanfattningSvensk järnväg har aldrig varit mer belastad och trafikerad än idag, och värre kommer det att bli. Det har inte pågått några större investeringar i svensk järnväg sen 1990-talet, effekterna av den strategin börjar bli alltmer uppenbar. LÄS MER
2. Sveriges nya kontaktledningssystem - En jämförelsestudie av äldre kontaktledningssystem, det nya svenska systemet och befintliga system i Europa.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : I Sverige planeras det för höghastighetsjärnvägar, med högre hastigheter än vad som används idag, för att binda samman landets tre storstadsregioner. I samband med detta krävs ett utvecklingsarbete av olika järnvägstekniska lösningar där kontaktledning är ett av områdena som utvecklas för att möta högre hastighetskrav. LÄS MER
3. Höghastighetsjärnvägar i Sverige: En samhällsekonomisk analys
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : Studien fokuserar på rollen av samhällsekonomisk analys (CBA) i relation till stora offentliga infrastrukturinvesteringar. Målet är att diskutera utförandet och användningen av CBA i planeringsprocessen för en höghastighetsjärnväg i Sverige. LÄS MER
4. A novel way of building high-speed railways with optimised overhead wire lengths
Kandidat-uppsats, KTH/Matematisk statistikSammanfattning : High-speed railways provide fast, comfortable and environmentally friendly transportation for passengers. However, they are fraught with high investment costs that decrease the willingness of governments to construct new lines. LÄS MER
5. Utöka användningsområdet av höghastighetsnätet i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Sverige ämnar bygga sina höghastighetsbanor som beräknas vara i drift 2035. Höghastighetsnätet löser kapacitetsproblemet i framtiden, Sveriges miljö-och klimatmål kräver mer järnväg och höghastighetsnätet kan öka tillgängligheten till möjliga arbeten inom 45 min restid (SJ u.å.). LÄS MER