Sökning: "högläsning i förskolan mdh"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden högläsning i förskolan mdh.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En studie om hur förskollärare arbetar för att skapa språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yasamin Al-Mandawi; Aftonia Aljamal; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; språkutvecklande undervisning; språkutvecklande arbetssätt i förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur ett antal förskollärare arbetar för att skapa språkutvecklande undervisning samt vilka förutsättningar och förhinder de anser att de har när de använder språkutvecklande arbetssätt. Studiens teoretiska utgångspunkt är Vygotskijs (1978) sociokulturella teorin om lärande, som används för att analysera tematiskt det empiriska materialet. LÄS MER

  2. 2. Alla barns rätt till inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Meri Andersen; Malin Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Barnböcker; högläsning; förskolan; samspel; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur läroplanen för förskolan definierar inkludering för alla barn samt hur det tolkas och realiseras i praktiken, i relation till ramfaktorer. Inkluderingsbegreppet i styrdokument skrivs tolkningsvis fram, något ospecifikt och samtidigt poängterar inkludering för alla barn. LÄS MER

  3. 3. Barnboken och högläsning i förskolans verksamhet : En kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Holmblad; Terese Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barnböcker; högläsning; förskolan; samspel; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare resonerar kring barnboken och högläsningens betydelse i relation till barns lärande och utveckling. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet och är en kvalitativ studie. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares perspektiv på barns språkutveckling genom högläsning : Preschool teachers perspective on children's language development through reading aloud

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Berggren; [2023]
    Nyckelord :förskollärare högläsning språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares erfarenheter och kunskaper om barns språkutveckling genom högläsning. I studien används kvantitativ ansats med kvalitativa inslag. 262 verksamma förskollärare svarade på enkätstudien. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarnas arbete med barns språkutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om olika tillvägagångssätt och utmaningar utifrån förskollärares beskrivningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madeleine Ivars; Ellinor Olsson Kryss; [2023]
    Nyckelord :Barns språkutveckling; faktorer; förskollärare; lärmiljö; tillvägagångssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i förskolan. Studien utgick från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer användes. LÄS MER