Sökning: "högläsning i hemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden högläsning i hemmet.

  1. 1. Språkutveckling i förskola : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elizabeta Antonov; Fataneh Khanjani; [2024]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; förskollärare; TAKK och bild-teckenstöd; språkutveckling; stöttning; mediering.;

    Sammanfattning : Dagens förskola präglas av flerspråkighet och kulturell mångfald. Många barn talar annat språk än svenska i hemmet. Förskolan och förskollärares arbete utgör en viktig del av barns lärande och utveckling. Förskollärare har en central roll när det kommer till att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Samarbete med hemmen : En kvalitativ studie om högläsning i förskolan i interkulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ann Charlotte Aguilar; [2023]
    Nyckelord :Cooperating with the home; reading aloud; intercultural environment; Samarbete med hemmen; samverkan med vårdnadshavare; högläsning; interaktion; socialt samspel; ömsesidighet; interkulturalitet; mångkulturalitet; monokulturalitet; likvärdighetspedagogik; social konstruktion;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är utfört som en vetenskaplig studie med fokus på ett problemområde inom förskolepedagogik. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur förskollärare möjliggör för samarbete med vårdnadshavare om högläsning, med specifikt fokus på interkulturell miljö. LÄS MER

  3. 3. En kunskapsöversikt om hur högläsning främjar elevers språkutveckling i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nadin El-Machharawi; Sumeja Avdija; [2023]
    Nyckelord :högläsning; språk; språkutveckling; tidig ålder; attityder i hemmet; skolan; förskoleklass; lågstadiet;

    Sammanfattning : I klassrummen så används högläsning på varierande sätt beroende på elevgruppen, pedagogen samt klassrumsmiljön. Avsikten bakom denna kunskapsöversikt är att göra en undersökning kring vad forskningen har att säga om hur högläsning utvecklar barn och elevers språkkunskaper. LÄS MER

  4. 4. Barns språklärande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas förhållningssätt kring barns språklärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Edina Sopi; Arlinda Tershnjaku; [2022]
    Nyckelord :Språkutveckling; flerspråkighet; lärandemiljöer; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka metoder förskollärare användersig av i arbetet med barns språklärande och utveckling samt vilka faktorerförskollärare uppfattar som betydelsefulla för språklärandet i förskolan.Examensarbetet har baserats på en kvalitativ studie där tre förskollärare harintervjuats från två olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbetssätt för att främja flerspråkiga barns språkutveckling med hjälp av litteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Suado Dawod Omar; Sabina Nises; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; children s literature; preschool children; preschool teachers; translanguaging; sociocultural perspective; Flerspråkighet; barnlitteratur; förskolebarn; förskollärare; translanguaging; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I dagens internationaliserade samhälle lever vi i en mångkultur som präglas av olika kulturer och språk. Förskolan blir en social mötesplats där kultur och språk samverkar med hjälp av barn, pedagoger och vårdnadshavare. LÄS MER