Sökning: "högläsning lärande mellanstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden högläsning lärande mellanstadiet.

  1. 1. Lärares olika metoder för att öka elevers läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sindy Puelma Mora; Klara Bohman; [2024]
    Nyckelord :grundskola; läslust; läsmetoder; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att vi som blivande grundskollärare får kunskap om olika metoder som kan användas för att motivera elevers läslust i det tidiga mellanstadiet, då det har visat att elevers läslust har minskat. Arbetet utgår från frågeställningen “Hur kan lärare motivera elever i det tidiga mellanstadiet till en ökad läslust?”. LÄS MER

  2. 2. Högläsning som främjar elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Albin Nilsson; Moa Nilsson; Sandra Kripe; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; läsförståelse; ordförståelse; undervisningsfaktorer; lärarens förhållningssätt;

    Sammanfattning : Lärares högläsning är vanligt förekommande i undervisningen på mellanstadiet. Däremot visar forskning att syftet med högläsning varierar, allt från att fungera som ett avslappningsmoment till att vara utvecklande för elevers läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i mellanstadiet : En studie om lärares uppfattningar kring högläsning som språkutvecklande verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Wisam Elhabet; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; högläsningskonventioner; mellanstadiet; pedagogiskt verktyg; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att de arbetar med högläsning samt vilka effekter de anser att högläsningen har på barnets språkutveckling. Jag utvecklade ett intresse för detta arbetsområde under min verksamhetsförlagda utbildning då jag upplevde att högläsningen inte användes som ett språkutvecklande verktyg i tillräcklig utsträckning. LÄS MER

  4. 4. När läsningen tystnar : En litteraturstudie om tyst läsning i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Ekblom; Per Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Didaktiska metoder; mellanstadiet; tyst läsning; lärare;

    Sammanfattning : Tyst läsning sker i stor utsträckning i årskurs 4–6, ofta är det en individuell aktivitet där lärarens metoder och intentioner är mindre framträdande. Denna litteraturstudie belyser hur tyst läsning används för elevers läsutveckling i årskurs 4–6. LÄS MER

  5. 5. Nyckeln till läsmotivation : - En kvalitativ studie om betydelsefulla faktorer som främjar läslusten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elaf Sulaiman; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur verksamma lärare i mellanstadiet arbetar för att främja och utveckla elevers motivation att läsa samt hur de ser på motivationens betydelse för läsutvecklingen. Studien kommer att besvara följande frågeställningarna: Vilka faktorer anser lärarna påverkar elevers läsmotivation? Vilka arbetssätt anser lärare lärarna främjar elevers läsmotivation och läsutveckling? Hur beskriver lärare förhållandet mellan läsmotivation och läsutveckling? Den här kvalitativa studien utgår ifrån halvstrukturerade kvalitativa samtalsintervjuer med lärare i årskurs 4–6. LÄS MER