Sökning: "högläsning lärares attityder"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden högläsning lärares attityder.
1. Att högläsa eller inte högläsa, det är frågan : En kvalitativ studie av några lärares och elevers attityder till högläsning av barnlitteratur under engelskundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur det ser ut med högläsning ur engelsk barnlitteratur på lågstadiet, både hur och i vilken utsträckning lärare använder sig av det, vilken påverkan de ser att det har på språkutvecklingen samt hur det tas emot av elever. Studien använder sig av en metodkombination med intervjuer av lärare och ett högläsningsexperiment med efterföljande elevenkäter för att få elevernas synvinkel. LÄS MER
2. Lust att läsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i den tidiga skolåldern kan arbeta med att utveckla läsmotivation samt elevers attityd till läsning. Detta grundar sig i den bristande läsmotivationen hos elever enligt resultatet i den senaste PIRLS-studien. LÄS MER
3. Högläsningens betydelse för språkutvecklingen : En studie om lärares attityder till högläsning som språkutvecklande och undervisningsform
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Reading aloud is a form of teaching that rarely occurs in favor of other activities. Nevertheless, research shows that reading aloud is the main language development in children. This study aims to clarify the views teachers have about reading in relation to language development, as well as what they think about the working method. LÄS MER
4. Ljudbok i undervisningen : En kvalitativ studie kring lärares attityder till ljudbok i undervisningen i svenska i årskurs 7-9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur de tillfrågade lärarna använder ljudboken i klassrummet i svenskämnet i grundskolans senare år. Därtill undersöks i vilket syfte ljudböckerna används, samt vilka fördelar respektive nackdelar lärarna ser med ljudbok i undervisningen. LÄS MER
5. Lärares inställning till arbete med skönlitteratur i undervisningen och val av arbetsmetoder : En intervjustudie av fem lärares berättelser i årskurs 1–2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : De svenska elevernas läsförståelse har under många år försämrats. Det finns ett tydligt samband mellan läsning av skönlitteratur och god läsförståelse, tidigare forskning visar att rika möjligheter till deltagande i läsaktiviteter utifrån skönlitteratur och möte med varierade arbetssätt är en förutsättning för att elever ska utveckla en god läsförståelse. LÄS MER